Wednesday, 20 February 2013

Top 3 Kawasan Rehlah

Assalamualaikum

Ate sape-sape yang suke ber rehlah bersama kawan-kawan dan keluarga BK mencadangkan top 3 bagi kawasan tersebut. Mungkin ada yang kata.."yeke?bukan ke tempat tu blah..blah..tettttttttttt ", tapi terpulang masing-masing yer. BK cuma mencadangkan jer.


1) Taman Botani, Putrajaya


Tu dia..siapa tak kenal tempat ni. Tempat ni BK paling syiok jalan-jalan lenggang kangkung sambil pose ngada-ngada kat sana. Tapi itu zaman abad berapa BK datang sini. Dah lama BK tak gi sini sebab kekangan masa yang cemburu kot. Siapa yang suke cycling tu boleh la try sini. Basikal disewa dengan harga RM2/sejam pada hari biasa dan RM4/sejam pada hujung minggu. Sambil cycling, sambil pose-pose gambar sambil itu juga kita boleh mentadabbur alam.


2) Sungai Congkak, Selangor


BK tak berapa nak tahu pasal Sungai Congkak cz BK pon xpenah jejak sana. Walau rumah selangkah kera tak pernah pergi sana. Akk BK dolu-dolu rajinlah pergi sana, dengan tak mandi relax je. Taik mata ada lagi, siap bawak bekal, syampu lah, shower la paling penting tikar. Apa yang menarik disini ialah sungai yang cantik dan sangat sesai untuk picnic dan tadabbur alam. Bagi yang baru nak jinak-jinak nak tahu, tempat ni menyediakan chalet dengan harga yang berpatutan. BK tak pasti samada bayaran masuk dikenakan atau tak.


3) Lata Kinjang, Perak


Jangan tanya BK kenapa diberikan nama Lata Kinjang tu tau. BK banyak kali penah lalu dekat area sini waktu nak naik Cameron Highlands. Bila BK dari Tapah, BK kena lau Lata Kinjang dulu baru naik CH. Ramainya manusia jangan cakap la dengan kawasan yang sempit sikit. Kedudukannya betul-betul dekat selekoh maut. Kalau ada kenderaan besar lalu macam lori atau bas, dyorg kena bunyikan hon nak mengtakan dyorg tengah lalu nak mengelakkan buat drift maut kat situ. Cuma bagi BK bahaya sikit dekat jalan la cz kenderaan dri atas bukit nak turun takut brek tak lekat je. Apa yang menarik dekat sini ialah pemandangan dan suasana nya sangat cantik lagi-lagi jika kita lihat dari bahagian atas. Cuma sedikit bahaya la bila waktu hujan. Itu semua sudah maklum kan.


Apa macam ada plan mana-mana tak untuk hujung bulan3 ni? Bawak si comel-si comel anda pergi bercuti, explorace tentang alam, aktiviti lasak ke ok kan? BK cnfrm la dah plan memplan ni untuk pergi ke CH. Dah booking pon xsabar je nak pergi walau dah pergi banyak kali. Jom kita mentadabbur alam  ^_^.




tadabbur = menghayati
rehlah = berkelah, piknik,berkunjung

25 comments

20 February 2013 at 00:30

Seronok pergi ke tempat2 macam ni. Teringat kenangan semasa tinggal di kampung.

20 February 2013 at 01:46

kehijauan bumi..patut la kamu suka pergi..hijauuu..hehehe

ct xprnah ade mse nk g jln2 ngan fmily ke tmpt mcm ni..tunggu ct kawen dlu lah :D

20 February 2013 at 08:09

as-salam..

klau blk kuale kangsar selalu suami bawa pergi Ulu Kenas je dik ;)

20 February 2013 at 08:45

semua tempat tu xpernah pergi...ehehe

20 February 2013 at 09:00

pernah ge Taman Botani tu masa keje kat putrajaya dulu... memang best...
lata kinjang pernah singgah masa otw balik dari cameron highland masa tingkatan satu dulu....
Sungai Congkak.... Tak pernah ge lagi

20 February 2013 at 09:30

bestnya kalau dapat pegi tempat2 mcm tu..

20 February 2013 at 09:57

sg congkak belum pegi lagi.. hehe.. selalunya pergi mandi manda kat Air Terjun Lentang je... :)

20 February 2013 at 10:12

semua oklah except yg 3 tu KA x pernah lagi pg. Something bout u di blog KA.

20 February 2013 at 11:24

salam kenal.

baru beberapa bulan lepas ke sungai congkak.

20 February 2013 at 11:50

thn lps ank bos akk kawin so kami konvoi dr sepang ke perak.best sbb dr rmh bos ke lata kinjang 10 minit je nk jln kaki pun blh he3..kenyang makan kenduri semua pakat berendam kt lata kinjang,air sejuk gilerrr

20 February 2013 at 12:42

wah..bestnya iman sharing ni..taman botani putrajaya tu selalu lalu je..singgah tak lagi lepas ni boleh pegi lah ajak en hubby..ha yang sungai congkak tu pun rasanya dekatlah dengan akak..tak salah sekali sekala menikmati keindahan alam kurniaan ILAHI..moga mendapat muhasabah diri betapa kerdilnya kita ini..

20 February 2013 at 13:34

semua tak pernah pergi

20 February 2013 at 14:20

salam nurul...
boleh panggil nurul tak....
wah seronoknya tempat tempat sebegitu,,,,boleh rehatkan mata dengan kehijauan alam ciptaannya....


p/s TERIMA KASIH atas penghargaan iman pada TA...barang dah sampai cute..terharu dan sebak TA....
Alhamdulillah...TA iman eh salah tulis....TQ nurul.....Love nurul ketat ketat

20 February 2013 at 14:29

nyaman je tempat tu, sesuai utk istirehat

20 February 2013 at 15:30

Lata kijang pernah pergi...yg dua lagi blummm

20 February 2013 at 16:15

dah g 3 tempat yg menarik ni..srnk dnikmati alam semulajadi..

20 February 2013 at 16:39

sungai congkak kite selalu g.. hee :D

20 February 2013 at 16:48

yes Iman,..ketiga2 tempat tu pcl dah sampai dan yang terbaru kat lata kinjang, siap beli bakul rotan org asli lg kat sana...sempoi jgk lah tmpatnya.

20 February 2013 at 17:28

bk, prektis make perfect ! ahsanti :D

akak suke air terjun ! sungai2.. cycling pn akak suke.. tp dh tua2 ni urat dh karat :P

20 February 2013 at 21:47

tiga2 tempat tu FD tak pernah pergi, tapi nampak cantik :D

20 February 2013 at 23:42

nak gi taman botani!!!

21 February 2013 at 00:45

sungai congkak tuu je baru p..hahhaha

21 February 2013 at 04:55

yg sg congkak tu xpernah pergi lagi. nampak mcm cantk je tempat tu

21 February 2013 at 12:43

seronok klu dpt tenangkan minda kat tempat2 camnie..hilang tekanan..:-)

21 February 2013 at 23:34

Suka dpt tgk keindahan alam semulajadi

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Design by !Aini Zakaria |All right reserved for Village Gurl ©