Saturday, 29 December 2012

Blog Review By Cik Nani Noraini

Assalamualaikum



klik banner



p/s: bajet macam tak keje je hari nh ciap buat en3, join GA 

Warkah untuk bakal mak mertua~Part 1

Assalamualaikum

Buat bakal mak mertua iman yang sekarang ni mungkin tengah masak-masak untuk asben tercinta. Sihat ke mak? Mak masak apa hari nh? Feberet iman ada tak? Budu tempoyak dengan ayam goreng? eceh..ceh..ceh demand plak. Untuk pengetahuan my bakal mak mertua hari ni iman ada suprise tok bakal mak mertua. Kalau mak masak ayam goreng, iman pulak belajar masak kerabu pucuk paku. Seyes sedap sampai mak pon tak terkata la...mama mia..nyummm


Tapi kan mak kat, bando ni susah banyak nak dapat pembekal paku pakis. Laen la kat kampung kita kan?tettttt...bukak tingkap rumah terus petik, petik, petik, rebus lepas tu gaul dengan hampas nyior (isi kelapa). Bila-bila iman datang rumah mak, iman buat sepcel tau. Nampaknya hari ni jela surat untuk bakal mak mertua iman. Iman cuma nk kongsi belajar buat kerabu pucuk paku je nh. Mak nk try tak? Iman attach resepi kat bawah yer...selamat mencuba bakal mak mertua.


sumber google



Kerabu Paku-Pakis

3 ulas bawang putih
1/2 biji bawang merah
4 biji cili (ikut mak la kalau nk pedas)
1sudu teh besar udang kering
1/2 biji limau nipis
garam secubit xsecubit
gula pon sme
serbuk kunyit sikit
pucuk paku pakis
hampas nyior(kelapa)

Bahan-bahan semua tu tumbuk, gaul dengan hamapas kelapa then paku pakis yang direbus tadi gaul la hasilnya cnfrm sedap

Give Away Wan hazel

Assalamualaikum

Jom join GA by Wan Hazel


klik banner

Kalau diberi peluang menang, iman nak menang tempat kedua, ketiga atau keempat je cz comey craft kamera ala2 DSLR 2  ^_^

Wednesday, 26 December 2012

Sanah helwah budak tecit

Assalamualaikum

Semalam 25.12.2012 Baby Nayli ( anak buah iman)  cukup setahun selamat diberi kebahagian yang sangat bahagia. Hei istimewanya Baby Nayli ni tau. Kalau siapa-siapa rajin datang la ke MamaZNMamaZN kakak ipar iman yang aktif sesangat BW nh. Iman tumpang sekaki je.



Sayang baby nayli,
Bibik ucap sanah helwah yang ke..........satu
Banyak cabaran dan dugaan diluar ni
Bibik tau baby nayli boleh menghadapi

Sayang baby nayli
keistimewaan mu merupakan satu anugerah dari ALLAH
kerana DIA yang MAHA MENCIPTA DAN MENJADIKAN  sesuatu itu
kerana keistemewaan itu membuatkan orang disekeliling menghargaimu

Sayang baby nayli
Bibik mungkin boleh menjadi bibik terbaek
Tapi bibik akan buat yang terbaek
Kerana kasih syg bibik pada smua anak buah sama je

Ya allah
Panjangkan umur Nayli Az-Zahra Binti Noor Zaini
Kuatkan hatinya
Tabahkan hati nya
Teguhkan benteng agamanya
Supaya dia menjadi anak yang solehah di dunia dan akhirat

baca [sini], [sini], [sini] dan [sini]

p/s : bibik sayang semua abg, kakak, adik, ayong, ayang, ajim,abg wawan dan baby nayli  ^_^


Saturday, 22 December 2012

Wak Gelas 1st Giveaway: Secondhand Ipod

Assalamualaikum

Malam-malam sabtu ni iman nak join GA by Wak Gelas nh. Antik tak nama Wak nh? Haha nampaknyer teman dah ada geng speaaking jawa la lepas nh..Iman ada Tirana Aduka sebagai guru bahasa jawa dan Wak Gelas sebagai konco.( Nanti nak wat en3 pasal kami la).


Klik banner

Wah..untungla sape dapat ipod touch dri Wak walau 2nd. Tandanya Wak ni betol2 ikhlas cz belia sanggup bagi barang yg beliau syg kepada bakal pemilik nh. As a blogger also, jom support Wak Gelas nh.


Tuesday, 18 December 2012

7 JENIS WAJAH MAYAT DALAM KUBUR

Assalamualaikum




1. Mayat yang mukanya berpaling dari arah kiblat. Itulah petanda bahawa semasa hidupnya telah melakukan perkara syirik kepada Allah.

2. Mayat yang mukanya berbentuk babi. Itulah petanda semasa hidupnya tidak melakukan solat lima waktu, tidak menjaga solat lima waktu. Lalai dalam solatnya. Sesungguhnya solat dapat mencegah diri dari melakukan perbuatan keji dan mun
gkar.

3. Mayat yang kepala menjadi batu yang hitam legam. Itulah mayat yang semasa hidupnya derhaka kepada kedua ibu-bapa.

4. Mayat yang perutnya buncit dan meletup. Itulah mayat yang semasa hidupnya suka makan harta yang haram.

5. Mayat yang kukunya mencengkam dan meliliti seluruh tubuhnya. Itulah mayat yang semasa hidupnya suka berkelahi, mengata, menghina, mengkritik dan mengumpat orang LAIN.

6. Mayat yang keluar mata air dari kuburnya dan air itu baunya lebih busuk dari bangkai. Itulah mayat orang yang suka makan riba.

7. Mayat yang wajahnya tersenyum. Itulah mayat yang semasa hidupnya berilmu dan beramal soleh.

7 pintu hati yang dimasuki Iblis

Assalamualaikum

Jom jaga hati



1- Hati yang putus asa dan kecewa dari Rahmat Allah SWT.
2- Hati yang memandang pada dosa-dosa kecil.
3- Hati yang panjang angan-angan dan suka pada pujian.
4- Hati yang bodoh tetapi tidak menyedari akan kebodohannya.
5- Hati yang memandang rendah terhadap orang lain.
6- Hati yang bersifat marah kerana marah adalah sifat bara api neraka.
7- hati yang Ujub, Sombong, Riak dan Buruk Sangka pada orang lain.


Sunday, 16 December 2012

Blogger Paling Santai 2012: Cenderahati Pertama Santai Leeza

Assalamualaikum

Kome conferem kenal blogger femes nh kan? Kak Leeza a.k.a santai leeza la, tipu la kalau korang xkenal. Malas nak cakap banyak cz nk grab peluang nh. Sape nak kenal n join sila senyum sini ^_^.


klik banner



Thursday, 13 December 2012

SEGMEN CIKMUN : DOMAIN FREE UNTUK BLOGGERS '

Assalamualaikum

Jom kome2 join segmen by osem n femes blogger nh sape lagi kalau bukan Cik Mun anak Pak Cik Nordin nh. Cik Mun nak bagi domain free..giler la sape xnk benda free kan? Kome msti xtau mende domain free 2 kan? Xpe2 kang kome serach je kat blog sape2 yang url blognyer xd blogspot tapi dyorang gune dot com(eceh2 mentang2 ada org gtau). Dah lama tau iman nak domain 2, kalau beli mahal tau untung2 ada org nak kasi tapi tok 1 years je la. Sape2 nak meh pergi dekat Si Cantik nh. Iman tag smua org  ^_^



klik banner

p/s: iman dlm pembikinan tok en3 sahabat iman yg kwin dlm usia iman. Doakan iman ^_^

Wednesday, 12 December 2012

Jom Join Contest : Fotografi - Ceriakan Hidupmu!

Assalamualaikum

Awat nya xley nak pejam mata pepagi nh (jam 4pagi). Dok belek blogger2 yg osem, pemes n glameres nh. Terjumpe plak contest ini. Iman cnfs sebenarnya cz pemilik `teratak` 2 kepunyaan spe. Mungkin encik atau puan. Moh kome2 sekelian join contest beliau.

Sape nak join klik banner


Ni gambar nyer

Iman tak tau pandangan n mata kome2 tentang gambo nh. Tapi iman suke sgt2 tgknyer. Ni adik beradik iman tau yg kanan 2 akk sulung iman. Dia lah yg jaga iman skunk dan yg kiri sekali 2 adik iman yg laz. Ok perhatian sape2 nak join tekan sini tau dan baca betoi2 ^_^

Tuesday, 11 December 2012

CONTEST KALENDER 2013 EKSKLUSIF HAZWANHAIRY | BOX CREATIVE

Assalamualaikum

Sebelum iman nak siap-siap pergi kerja curi masa jap nak join sorg bro nh. Iman tau ramai yg kenal beliau. Iman juz silent readers je bese la femes meletop punyer blogger. Dulu dok usah2, pah 2 jeling2 gambo jap, skodeng en3 beliau, lepas 2 dah xbaca lgsung en3 beliau sebab cnfrm beliau xlayan beliau then muncul kembali sebab iman terjmpe contest beliau buat. Siapa beliau yang menjadi sebutan ramai 2? Here guys..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
..

Conferem rame yg kene kan?

Contest kali kome kena la buat en3 Bro Hazwan tok dapatkan kalender eksklusif s.e tau dri Bro nh. Hope dapat la jika ada rezeki je.

p/s:moh pakat rame2 join contest s.e dri bro hazwan

Sunday, 9 December 2012

Hukum Mencukur Bulu Bagi Lelaki

Assalamualaikum



Masyarakat kita pada hari ini amat memandang rendah terhadap hukum Allah tanpa memikirkan kesan akan datang. Bagi lelaki, ada yang gemar cukur bulu di bahagian betis kaki. Mungkin ada yang tidak suka dengan kehadiran bulu tersebut. Namun Allah SWT melarang kaum lelaki untuk mencukur bulu di kawasan tersebut kecuali kaum wanita. Jom ikuti persoalan yang diajukan men
genai hukum mencukur bulu bagi lelaki.

Soalan :

Assalammualaikum,di sini saya ada sedikit kemusykilan. Saya ingin bertanya apakah hukumnya jika seseorang lelaki cukur bulu kakinya sedangkan pada masa itu dia tidak tahu yang hukum mencukur bulu kaki adalah haram. Apa hukumnya? Adakah dia berdosa? Dan jika berdosa bagaimana cara untuk dia memohon ampun dari Allah S.W.T?

Jawapan :

Alhamdulillah. Salawat dan salam ke atas Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wasallam.

Hukum cukur bulu kaki bagi lelaki adalah haram jika dilakukan dengan sengaja. Jika dilakukan tanpa sengaja kerana kejahilan adalah dimaafkan tetapi hendaklah segera bertaubat kepada Allah Ta’ala apabila mengetahui perbuatan itu adalah berdosa iaitu dengan memohon keampunan kepada Allah dengan sebenar-benarnya, menyesalinya, berazam tidak akan mengulanginya dan memperbanyakkan amal kebajikan.

Wallahu a’alam.

Maka jelaslah bahawa cukur bulu kaki bagi kaum lelaki adalah nyata haram kerana ia seolah-olah menyerupai kaum wanita. Kaum wanita pula boleh mencukur bulu kaki kerana supaya ia tidak menyerupai seperti kaum lelaki. Ini adalah aturan Allah SWT yang kita hambaNya perlu mengikut segala perintahNya.

-[Abdul Malik]- 

Friday, 30 November 2012

Petua Untuk Mudah Bangun Subuh



• Tidur awal sekitar 10 atau 11 malam supaya tidur anda mencukupi.
• Ambil wuduk sebelum tidur.
• Tanam azam di dalam diri untuk bangun awal.
• Baca surah Al-Mulk, tiga Qul dan doa sebelum tidur.
• Pasangkan niat; “Aku nak bangun pukul …. kerana Allah s.w.t.”
• Maafkan semua orang sebelum tidur.
• Elakkan makan makanan berat sebelum tidur.
• Elak diri dari melakukan maksiat sebelum tidur.
• Gunakan jam loceng atau alarm di telefon bimbit untuk membantu anda. Pastikan ia berkualiti.
• Minta tolong orang lain seperti ibu atau rakan untuk mengejut

p/s: agak xboh gak, cara pintas siram je ngn ayo cnfrm bgn terus

Thursday, 29 November 2012

Harap Maaf

Assalamualaikum


Pertama sekalinya iman nak minta maaf kepada blogger2 dri segmen Kak MiaBro Eraz n Bro Apih nh yg sudi bertandang disini.Setakat ni iman xboleh nak BW balik Tetikus iman anak buah iman dia putus kan. Iman leceh ckit nak gune touch sakit tangan huhu. Insyallah dalam malam nh iman akan cuba galakkan diri BW kengkawan yer..Maaf sekali lagi dri iman dengan rasa rendah dirinya


PECAHAN DARI RUKUN SEMBAHYANG

Assalamualaikum

Jom sahabat2 belajar sama dengan iman. Walau tak banyak ilmu tapi sekadar nak share je

RUKUN QAULI (perkataan)

1- Takbiratul ihram (menyebut Allahu akhbar)

2- Membaca surah Al Fatihah

3- Tahiyat akhir


4- Selawat kepada Nabi

5- Salam

Rukun ini hendahlah dilafaz dengan suara sekadar didengar oleh telinga sendiri..

Rukun Qauli dalam solat, WAJIB berlafaz sampai didengari oleh telinga sendiri, tak kira lelaki atau
wanita. Berbisik, tak sah. suara angin, tak sah. baca dalam hati, lagi tak sah. Satu huruf tidak terdengar pun al-fatihah tu tak sah. Kecuali kita berada di tempat bising atau speaker masjid kuat sangat.
_________________________________

Kategori rukun

Rukun qalbi ( يبلق - iaitu berasal daripada perkataan بلق - qalb bermaksud hati) adalah rukun yang berasaskan kepada hati.

Rukun fi'li ( يلعف - iaitu berasal daripada perkataan لعف - fi'l bermaksud perlakuan) adalah rukun yang berasaskan kepada perbuatan anggota badan. Pergerakan anggota badan atau tindakan tubuh itu memerihalkan rukun tersebut.

Rukun qauli ( يلوق - iaitu berasal daripada perkataan لوق - qaul bermaksud kata-kata) adalah rukun yang berasaskan kepada sebutan dan bacaan.

__________________________________


Surah Al-`Isra' ayat 110:

Katakanlah (wahai Muhammad): "Serulah nama "Allah" atau nama "Ar-Rahman", yang mana sahaja kamu serukan (dari kedua-dua nama itu adalah baik belaka); kerana Allah mempunyai banyak nama-nama yang baik serta mulia". Dan janganlah engkau nyaringkan bacaan doa atau sembahyangmu, juga janganlah engkau perlahankannya, dan gunakanlah sahaja satu cara yang sederhana antara itu.

Rukun qauli tu apa?

Takbiratul ihram, Al-Fatihah, tahiyyat akhir, selawat dan salam pertama. ada 5 sahaja. yang lain rukun fi'li. niat rukun qalbi.

__________________________________


Rukun Qauli, Fe'li & Qalbi

Tuesday, 27 November 2012

KISAH INI MESTI DIBACA OLEH SEMUA ANAK YANG BERGELAR PELAJAR….

Assalamualaikum

INI BUKAN CERITA BERUNSUR LUCAH..INI HANYA UNTUK TELADAN PADA ANAK YANG BERGELAR PELAJAR

Kisah kali ini diceritakan oleh seorang hamba Allah di sebuah taman perumahan di sekitar Ipoh (namanya dirahsiakan)…

Kisah ini amat menyentuh jiwa saya apabila ianya diceritakan kembali oleh salah seorang anak murid pengajian saya di taman perumahan tersebut…..

Ceritanya mengisahkan seorang ayah dari keluarga yang miskin..



Kerja sendiri hanya menoreh getah..datangnya jauh dari kampung..dengan menaiki teksi..

Membawa beg dan barang-barang milik anak gadisnya.. yang dapat melanjutkan pelajarannya di sebuah institusi pengajian di Ipoh..

Menyewa di rumah sewa bersebelahan dengan rumah tuan empunya cerita ini.

“Masih saya ingat lagi ustaz…. bagaimana senyuman bangga ayah si gadis ini… yang terlalu seronok kerana anak gadisnya berjaya melayakkan dirinya menjadi pelajar di Institut Pengajian Tinggi

“Saya dapat melihat dengan jelas..bagaimana ayah si gadis ini ..sibuk mengangkat barangan anaknya..dengan mulutnya riuh rendah..

Sambil melemparkan senyuman kepada dirinya…sebagai jiran kepada anaknya itu.

Setelah bersalaman dengannya..ayah si gadis ini ramah menceritakan kejayaan anaknya..dan anaknya itulah yang diharapkan akan menempah kejayaan ..

Seterusnya dapat membela hidup mereka sekeluarga suatu hari nanti.

Sedang kami berbual.. terdengar anak gadis si ayah ini merungut…

Katanya “Ayah…kat sini tak ada tilam la..takkan nak tidur atas toto aje ..nanti sakit lah badan along ni..!!” kata anak gadisnya merungut manja…

Sambil meneruskan bebelannya dengan suara yang kurang jelas.

Ayahnya hanya tersengih..sambil menjawab “nantilah ayah belikan...duit ayah dah habis dah ni…. beli kelengkapan kamu…kita bukan orang senang…”

“Ok lah ok lah…tapi ayah beli cepat sikit tau…nanti macam mana along nak belajar..tidur tak selesa….nanti tak boleh tidur….haaa..ganggu prestasi along..!!”

Ye la…ye la…..nanti ayah beli lah….”

Sebulan telah berlalu…si ayah belum lagi nampak kelibatnya membawa tilam yang dijanjikan…

Mungkin sedang kumpul duit nak beli tilam agaknya…maklumlah kerja kampung bukan orang senang….

Rumah yang anaknya sewa pun bayarannya kongsi ramai-ramai…satu rumah duduk lapan orang.

“Apa yang tak seronoknya ustaz ialah budak-budak perempuan di sebelah rumah saya tu…pada mula mereka duduk menyewa tiada apa masalah ataupun gangguan....

tapi lama kelamaan rumah sewa anak dara di sebelah saya ni dah mula dilawati oleh budak-budak lelaki…..

ada yang datang bermotosikal dan ada yang datang dengan menaiki kereta….

“Entahlah ustaz..bukan tak tegur..dah tegur dah….tapi jawab budak lelaki yang datang bertandang tu…pakcik ni sapa?…bapak diorang ke ..????”

Terkedu saya ustaz apa nak dikata lagi…..”

Kadang-kadang ustaz bebudak lelaki tu duduk rumah sewa budak perempuan sampai ke tengah malam….gerun saya ustaz….!!”

“Pernah sekali tu saya terfikir untuk melaporkan perkara ini kepada penguatkuasa jabatan agama…tetapi saya risau pulak nanti bebudak lelaki tu akan serang saya balik....

atau apa-apakan keluarga saya..saya pun ada anak dara ustaz…risau saya ustaz…apalah upaya saya ustaz…”

“Berkenaan dengan anak gadis si ayah yang malang ni tadi..setiap hari keluar dengan pakwenya…maklumlah orang sedang bercinta..bercouple…mak bapak pulak jauh ..jadi line clear…

Ustaz..kadang-kadang tengah malam baru nampak balik ke rumah sewanya..entah lah..sedih saya apabila mengenangkan bapanya yang cukup baik.”

Suatu petang ustaz….sedang anak gadis si ayah ni keluar macam biasa dengan pakwenya….ayah si gadis ini sampai ke rumah sewa anak gadisnya….

Dengan menaiki motorsikal..di belakang motorsikalnya itu terikat tilam kekabu….sambil dia berhenti ..

Lalu terkial-kial si ayah ini cuba menongkatkan motornya…kerana tilam kekabu itu berat…..

Kemudian si ayah itu menjerit memanggil nama anaknya.. sambil mengelap peluhnya yang mengalir laju…

Terdengar suaranya yang mengah..memanggil-manggil anaknya..tetapi tiada sahutan…sunyi…kerana hari itu hari cuti…

Ada yang dah balik kampung hujung minggu dan ada yang biasa la..tengah menenggek di belakang motorsikal pakwe mereka…termasuklah anak gadis si ayah yang malang ini.

“Saya pun keluar dari rumah….lalu memanggil si ayah ini tadi..abang..mari masuk berehat di rumah saya dahulu…bebudak ni tak ada mereka keluar agaknya…”kata saya kepada si ayah .”

“Ke mana mereka pergi….agaknya…keluar ramai-ramai ke...bila balik agaknya.?” tanya ayahnya…bertalu-talu…

Saya hanya mendiamkan diri….lalu saya berkata kepada si ayah…tak mengapa bang…rehat dulu..abang letih tu datang dari jauh….bawak masuk motor abang tu ke dalam laman rumah saya….”

Si ayah bersetuju kerana tiada pilihan lain…nak balik alang-alang..dah sampai ..bukannya dekat..lagipun bukan senang nak datang balik…..

Si ayah nampak keletihan sambil menolak motorsikalnya dengan beban tilam yang berat.

Si ayah menunggu…sehinggalah waktu maghrib telah masuk….si anak masih tidak balik lagi….

Saya mengajak si ayah masuk ke dalam rumah mandi dan menunaikan solat maghrib ..kemudian saya menjamunya makan malam.

Si ayah nampak keberatan tapi apa kan daya kerana menunggu anaknya …lantaran hati kecilnya merasa risau kalau-kalau anaknya tidak selesa tidur di atas toto…takut kesihatan anaknya terganggu.

Sedang kami duduk menunggu anaknya….yang masih tidak balik walaupun waktu isyak sudah lama berlalu….tiba-tiba si ayah sudah mengesyaki sesuatu…..lalu bertanya kepada saya…

”Anak saya ni keluar dengan siapa sebenarnya encik?”

Saya hanya terdiam…tak terkata apa-apa….lalu saya menjawab…” beginilah bang..abang tunggulah sampai dia balik ..lihatlah sendiri dan tanyalah sendiri dengannya.”

Si ayah semakin risau……dan semacam sudah mengesyaki sesuatu yang tidak baik sedang dilakukan oleh anak gadisnya itu.

Tepat pukul 2.15 pagi…barulah anak gadisnya pulang..dengan membonceng motorsikal pakwenya..memeluk mesra…pakwenya….berhenti di depan rumah sewa

Si anak gadis itu kemudiannya turun dari motorsikal pakwenya…sambil menanggalkan topi keledar diikuti oleh pakwenya itu….

Mereka tidak terus berpisah tetapi berbual mesra di hadapan rumah..tanpa menyedari perlakuan mereka itu dilihat oleh kami berdua….

Mereka berpegangan tangan sambil ketawa….bergurau dan tiba-tiba pakwe si gadis itu mencium bibirnya…!!!

Subhanallah….saya tak boleh bayangkan keadaan ayahnya ketika itu yang bangun dan hendak bergerak menuju ke arah anaknya…

Tetapi saya tahan….kata saya kepada ayahnya..:

”Jangan bang…sekarang dah pagi…jangan mengamuk tengah-tengah malam ni

Nanti abang yang dapat malu…biarkan budak lelaki itu balik dulu”.

Hampir setengah jam kami melihat babak mesra bercumbu dan berpeluk itu…barulah budak lelaki itu pulang…si gadis itu pun masuk ke rumahnya…..

Setelah beberapa minit barulah ayahnya menolak motorsikalnya…dan menghidupkan enjin lalu berhenti di depan pintu pagar rumah anaknya....seolah-olah dia baru sampai…

Lalu dia memanggil nama anaknya….

Anak gadis ini membuka pintu sambil merungut terkejut dengan kehadiran ayahnya pada lewat pagi sebegitu…sambil katanya..:

"Hah ayah apasal datang pagi-pagi macam ni…..tak boleh tunggu besok..?

Si ayah terus meluru lalu menampar muka anak gadisnya menjerit-jerit marah..

"Oooo…..buat apa datang pagi buta ye….kamu tahu tak… aku sampai sejak dari petang tadi..menunggu kamu…bawakkan tilam untuk kamu…..jenuh aku tunggu kamu….

Ni ha…pakcik ni yang tumpangkan aku..rehat..sembahyang …makan…..aku datang dari jauh letih…sebab risaukan kamu…

Sayangkan kamu..tapi kamu…keluar sampai jauh malam….dengan pakwe kamu ye…dah la tu kamu bercium beromen depan aku..

Anak tak tahu diuntung….aku malu tau tak…maluuuuu….

Anak kurang ajar..anak derhaka….anak tak mengenang budi…..

Aku jaga kamu….aku tatang kamu macam minyak yang penuh….macam ini balasan kamu…

Macam ni balasan kamu..pada aku..haaaa!!! anak ****

%^*!~%@$#*&^%$*#@!~!@(#*

……..berdebub…gedebab….berdebub gedebab...

Kali ini saya lihat dia terajang anaknya ustaz…..saya masuk ke dalam rumah dan memegang si ayah dan memintanya mengucap….

Beristighfar….bersabar……….

Anak gadisnya…menangis meraung…merayu…memohon keampunan…..hu hu hu

"Ayahhhh…ampunkan alongggg….huwaaaaa…ayah alongggg salah …along berdosa dengan ayah…..hunhuuuuuu…….!!"

"Kau memang anak celaka…..memalukan keluarga…orang tua..kalau mak kamu tahu ni pasti mak kamu akan sedih sangat….

Tadi..mak kamu nak ikut..rindu nak tengok kamu…aku tak bagi tau tak…. sebab nak bawak tilam ni….

Kamu tau tak tilam ni berat….tilam kekabu…aku bawak dari kampung jauh….

Terhoyong hayang aku..bawak motor…tadi pun nyaris tak kena langgar dengan lori..tau tak…??"

Kata si ayah sambil menangis…….suasana pilu…..saya juga menitiskan air mata….

Sedih melihat ayah yang separuh abad,,,menangis kecewa dengan perbuatan anak gadisnya.

“Sudah..kau kemaskan barang….pagi ni jugak balik ikut aku….balikkkkk…ikut aku…cepatttt,………kata ayahnya….

Sejak itu ustaz saya tak nampak lagi anaknya itu balik ke rumah sewa disebelah rumah saya itu…

Tilam yang dibawa oleh ayah si gadis itu masih ada di rumah saya ditinggalkan oleh ayahnya…kerana tidak mampu dibawa balik lantaran si ayah membawa anaknya balik pada malam itu juga.

Pada malam itu juga si anak gadis itu balik ke kampungnya….dengan membonceng motor…

Tetapi bukan di belakang pakwenya…tetapi dibelakang bapaknya……

Kesiannn ustaz…kesiannnn……



p/s: waktu iman belek2 satu page iman terjumpe cter nh, jadi iman nak share kat smua

Photo: KISAH INI MESTI DIBACA OLEH SEMUA ANAK YANG BERGELAR PELAJAR….

INI BUKAN CERITA BERUNSUR LUCAH..INI HANYA UNTUK TELADAN PADA ANAK YANG BERGELAR PELAJAR

Kisah kali ini diceritakan oleh seorang hamba Allah di sebuah taman perumahan di sekitar Ipoh (namanya dirahsiakan)…

Kisah ini amat menyentuh jiwa saya apabila ianya diceritakan kembali oleh salah seorang anak murid pengajian saya di taman perumahan tersebut…..

Ceritanya mengisahkan seorang ayah dari keluarga yang miskin..

Kerja sendiri hanya menoreh getah..datangnya jauh dari kampung..dengan menaiki teksi..

Membawa beg dan barang-barang milik anak gadisnya.. yang dapat melanjutkan pelajarannya di sebuah institusi pengajian di Ipoh..

Menyewa di rumah sewa bersebelahan dengan rumah tuan empunya cerita ini.

“Masih saya ingat lagi ustaz…. bagaimana senyuman bangga ayah si gadis ini… yang terlalu seronok kerana anak gadisnya berjaya melayakkan dirinya menjadi pelajar di Institut Pengajian Tinggi

“Saya dapat melihat dengan jelas..bagaimana ayah si gadis ini ..sibuk mengangkat barangan anaknya..dengan mulutnya riuh rendah..

Sambil melemparkan senyuman kepada dirinya…sebagai jiran kepada anaknya itu.

Setelah bersalaman dengannya..ayah si gadis ini ramah menceritakan kejayaan anaknya..dan anaknya itulah yang diharapkan akan menempah kejayaan ..

Seterusnya dapat membela hidup mereka sekeluarga suatu hari nanti.

Sedang kami berbual.. terdengar anak gadis si ayah ini merungut…

Katanya “Ayah…kat sini tak ada tilam la..takkan nak tidur atas toto aje ..nanti sakit lah badan along ni..!!” kata anak gadisnya merungut manja…

Sambil meneruskan bebelannya dengan suara yang kurang jelas.

Ayahnya hanya tersengih..sambil menjawab “nantilah ayah belikan...duit ayah dah habis dah ni…. beli kelengkapan kamu…kita bukan orang senang…”

“Ok lah ok lah…tapi ayah beli cepat sikit tau…nanti macam mana along nak belajar..tidur tak selesa….nanti tak boleh tidur….haaa..ganggu prestasi along..!!”

Ye la…ye la…..nanti ayah beli lah….”

Sebulan telah berlalu…si ayah belum lagi nampak kelibatnya membawa tilam yang dijanjikan…

Mungkin sedang kumpul duit nak beli tilam agaknya…maklumlah kerja kampung bukan orang senang….

Rumah yang anaknya sewa pun bayarannya kongsi ramai-ramai…satu rumah duduk lapan orang.

“Apa yang tak seronoknya ustaz ialah budak-budak perempuan di sebelah rumah saya tu…pada mula mereka duduk menyewa tiada apa masalah ataupun gangguan....

tapi lama kelamaan rumah sewa anak dara di sebelah saya ni dah mula dilawati oleh budak-budak lelaki…..

ada yang datang bermotosikal dan ada yang datang dengan menaiki kereta….

“Entahlah ustaz..bukan tak tegur..dah tegur dah….tapi jawab budak lelaki yang datang bertandang tu…pakcik ni sapa?…bapak diorang ke ..????”

Terkedu saya ustaz apa nak dikata lagi…..”

Kadang-kadang ustaz bebudak lelaki tu duduk rumah sewa budak perempuan sampai ke tengah malam….gerun saya ustaz….!!”

“Pernah sekali tu saya terfikir untuk melaporkan perkara ini kepada penguatkuasa jabatan agama…tetapi saya risau pulak nanti bebudak lelaki tu akan serang saya balik....

atau apa-apakan keluarga saya..saya pun ada anak dara ustaz…risau saya ustaz…apalah upaya saya ustaz…”

“Berkenaan dengan anak gadis si ayah yang malang ni tadi..setiap hari keluar dengan pakwenya…maklumlah orang sedang bercinta..bercouple…mak bapak pulak jauh ..jadi line clear…

Ustaz..kadang-kadang tengah malam baru nampak balik ke rumah sewanya..entah lah..sedih saya apabila mengenangkan bapanya yang cukup baik.”

Suatu petang ustaz….sedang anak gadis si ayah ni keluar macam biasa dengan pakwenya….ayah si gadis ini sampai ke rumah sewa anak gadisnya….

Dengan menaiki motorsikal..di belakang motorsikalnya itu terikat tilam kekabu….sambil dia berhenti ..

Lalu terkial-kial si ayah ini cuba menongkatkan motornya…kerana tilam kekabu itu berat…..

Kemudian si ayah itu menjerit memanggil nama anaknya.. sambil mengelap peluhnya yang mengalir laju…

Terdengar suaranya yang mengah..memanggil-manggil anaknya..tetapi tiada sahutan…sunyi…kerana hari itu hari cuti…

Ada yang dah balik kampung hujung minggu dan ada yang biasa la..tengah menenggek di belakang motorsikal pakwe mereka…termasuklah anak gadis si ayah yang malang ini.

“Saya pun keluar dari rumah….lalu memanggil si ayah ini tadi..abang..mari masuk berehat di rumah saya dahulu…bebudak ni tak ada mereka keluar agaknya…”kata saya kepada si ayah .”

“Ke mana mereka pergi….agaknya…keluar ramai-ramai ke...bila balik agaknya.?” tanya ayahnya…bertalu-talu…

Saya hanya mendiamkan diri….lalu saya berkata kepada si ayah…tak mengapa bang…rehat dulu..abang letih tu datang dari jauh….bawak masuk motor abang tu ke dalam laman rumah saya….”

Si ayah bersetuju kerana tiada pilihan lain…nak balik alang-alang..dah sampai ..bukannya dekat..lagipun bukan senang nak datang balik…..

Si ayah nampak keletihan sambil menolak motorsikalnya dengan beban tilam yang berat.

Si ayah menunggu…sehinggalah waktu maghrib telah masuk….si anak masih tidak balik lagi….

Saya mengajak si ayah masuk ke dalam rumah mandi dan menunaikan solat maghrib ..kemudian saya menjamunya makan malam.

Si ayah nampak keberatan tapi apa kan daya kerana menunggu anaknya …lantaran hati kecilnya merasa risau kalau-kalau anaknya tidak selesa tidur di atas toto…takut kesihatan anaknya terganggu.

Sedang kami duduk menunggu anaknya….yang masih tidak balik walaupun waktu isyak sudah lama berlalu….tiba-tiba si ayah sudah mengesyaki sesuatu…..lalu bertanya kepada saya…

”Anak saya ni keluar dengan siapa sebenarnya encik?”

Saya hanya terdiam…tak terkata apa-apa….lalu saya menjawab…” beginilah bang..abang tunggulah sampai dia balik ..lihatlah sendiri dan tanyalah sendiri dengannya.”

Si ayah semakin risau……dan semacam sudah mengesyaki sesuatu yang tidak baik sedang dilakukan oleh anak gadisnya itu.

Tepat pukul 2.15 pagi…barulah anak gadisnya pulang..dengan membonceng motorsikal pakwenya..memeluk mesra…pakwenya….berhenti di depan rumah sewa

Si anak gadis itu kemudiannya turun dari motorsikal pakwenya…sambil menanggalkan topi keledar diikuti oleh pakwenya itu….

Mereka tidak terus berpisah tetapi berbual mesra di hadapan rumah..tanpa menyedari perlakuan mereka itu dilihat oleh kami berdua….

Mereka berpegangan tangan sambil ketawa….bergurau dan tiba-tiba pakwe si gadis itu mencium bibirnya…!!!

Subhanallah….saya tak boleh bayangkan keadaan ayahnya ketika itu yang bangun dan hendak bergerak menuju ke arah anaknya…

Tetapi saya tahan….kata saya kepada ayahnya..:

”Jangan bang…sekarang dah pagi…jangan mengamuk tengah-tengah malam ni

Nanti abang yang dapat malu…biarkan budak lelaki itu balik dulu”.

Hampir setengah jam kami melihat babak mesra bercumbu dan berpeluk itu…barulah budak lelaki itu pulang…si gadis itu pun masuk ke rumahnya…..

Setelah beberapa minit barulah ayahnya menolak motorsikalnya…dan menghidupkan enjin lalu berhenti di depan pintu pagar rumah anaknya....seolah-olah dia baru sampai…

Lalu dia memanggil nama anaknya….

Anak gadis ini membuka pintu sambil merungut terkejut dengan kehadiran ayahnya pada lewat pagi sebegitu…sambil katanya..:

"Hah ayah apasal datang pagi-pagi macam ni…..tak boleh tunggu besok..?

Si ayah terus meluru lalu menampar muka anak gadisnya menjerit-jerit marah..

"Oooo…..buat apa datang pagi buta ye….kamu tahu tak… aku sampai sejak dari petang tadi..menunggu kamu…bawakkan tilam untuk kamu…..jenuh aku tunggu kamu….

Ni ha…pakcik ni yang tumpangkan aku..rehat..sembahyang …makan…..aku datang dari jauh letih…sebab risaukan kamu…

Sayangkan kamu..tapi kamu…keluar sampai jauh malam….dengan pakwe kamu ye…dah la tu kamu bercium beromen depan aku..

Anak tak tahu diuntung….aku malu tau tak…maluuuuu….

Anak kurang ajar..anak derhaka….anak tak mengenang budi…..

Aku jaga kamu….aku tatang kamu macam minyak yang penuh….macam ini balasan kamu…

Macam ni balasan kamu..pada aku..haaaa!!! anak ****

%^*!~%@$#*&^%$*#@!~!@(#*

……..berdebub…gedebab….berdebub gedebab...

Kali ini saya lihat dia terajang anaknya ustaz…..saya masuk ke dalam rumah dan memegang si ayah dan memintanya mengucap….

Beristighfar….bersabar……….

Anak gadisnya…menangis meraung…merayu…memohon keampunan…..hu hu hu

"Ayahhhh…ampunkan alongggg….huwaaaaa…ayah alongggg salah …along berdosa dengan ayah…..hunhuuuuuu…….!!"

"Kau memang anak celaka…..memalukan keluarga…orang tua..kalau mak kamu tahu ni pasti mak kamu akan sedih sangat….

Tadi..mak kamu nak ikut..rindu nak tengok kamu…aku tak bagi tau tak…. sebab nak bawak tilam ni….

Kamu tau tak tilam ni berat….tilam kekabu…aku bawak dari kampung jauh….

Terhoyong hayang aku..bawak motor…tadi pun nyaris tak kena langgar dengan lori..tau tak…??"

Kata si ayah sambil menangis…….suasana pilu…..saya juga menitiskan air mata….

Sedih melihat ayah yang separuh abad,,,menangis kecewa dengan perbuatan anak gadisnya.

“Sudah..kau kemaskan barang….pagi ni jugak balik ikut aku….balikkkkk…ikut aku…cepatttt,………kata ayahnya….

Sejak itu ustaz saya tak nampak lagi anaknya itu balik ke rumah sewa disebelah rumah saya itu…

Tilam yang dibawa oleh ayah si gadis itu masih ada di rumah saya ditinggalkan oleh ayahnya…kerana tidak mampu dibawa balik lantaran si ayah membawa anaknya balik pada malam itu juga.

Pada malam itu juga si anak gadis itu balik ke kampungnya….dengan membonceng motor…

Tetapi bukan di belakang pakwenya…tetapi dibelakang bapaknya……

Kesiannn ustaz…kesiannnn……
Add caption




Saturday, 24 November 2012

Segmen Follow Dan Blogwalking Oleh Mialiana.com

Assalamualaikum

Korang klik banner 


Iman macam rasa nak join segmen Kak Mia la. Ni baru kali kedua iman join segmen kak Mia nh. Disebabkan segmen pantun by Kak Mia la iman jadik silent readers walau jarang komen. Biasalah iman ni pemalu banyak tapi sekarang bukan silent readers la cz Kak Mia dah tau, iman bagi tau. Kak Mia nh iman punyer followers


1st time wat capture region..susah toi

Ha Kak Mia suruh buat trademark smile kan? So iman xd la kreatif xkisah pon orang nak kata pe. Juz 4 Aunty Mia from adik


Smile...Smile...Smile

Ok iman suke baca dekat `rumah` Kak Mia kerana ada ada2 info yang latest contoh iman amik MAHA INTERNATIONAL 2. 1 ag walau iman nh batak la kan tapi ada aku kesah? Kak Mia rajin join segmen2, GA n mcm2 la. Paling penting pada penabung2 serta iklan2 di blog, Kak Mia pasti kongsi sme2 tau. Iman cnfrm la xd kena mengena dengan yang itu kerana iman xd iklan n tabung lobong emas 2. Pendek kata try r godek2 blog Kak Mia pasti korang jumpe jawapan la. Iman pon xtau nak tulis cmne kecuali silent readers e dapat memahami.


p/s: iman nak bagitau ada sorang insan prihatin dengan blog iman. insan berkenaan bertanya kenapa xletak iklan atau join tabung mane2.iman ucp trm ksh cz prihatin cz iman pon ada jwpn yg tersendiri kenapa xletak ^_^





Friday, 23 November 2012

Jom jemaah Kite Pose

Assalamualaikum

Kedip-kedip mata, wa rasa macam hati tak sedap je. Wa check kalendar, wa check, wa check...kira2. ai nh  baru 8 muharram pasal apa member wa cakap hari ni hari `Asyura. Wa mimpi ke? Wa dengan confident sesangat bagitau akk wa.

"Kak...ko tau x ai nh hari `asyura?"

"Ko bior betoi ce kire bape muharram dah."

Ceh..kak wa pon xtau. Gua dengan belagak selak balik kalendar dan pikir dan check tenet hari `asyura. Sah!! Confirm! Full stop! Dengan ini diishytiharkan bahawa sok Hari `asyura. Maka dengan ni saya wakil dari kak long kawasan bangi menyeru kepada anak2 buah wa supaya berpuasa esok.



wa tepkse wat gegurl ckit bagi nampak comey


“Puasa yang paling utama setelah Ramadhan adalah (puasa) di bulan Allah Muharram. Dan shalat yang paling utama setelah shalat wajib adalah shalat malam”.

Dan puasa ‘Asyura menggugurkan dosa-dosa setahun yang lalu. Al Imam Abu Daud meriwayatkan di dalam Sunan-nya dari Abu Qatadah Ra,

وَصَوْمُ يَوْمَ عَاشُوْرَاءَ إنِّي أَحْتَسِبُ عَلَى اللّهِ أَنْ يُكَفِّرَ السَنَة َالتِيْ قَبْلَهُ
“Dan puasa di hari ‘Asyura, sungguh saya mengharap kepada Allah bisa menggugurkan dosa setahun yang lalu”.


Kata Ibnu Abbas RA, meriwayatkan mengenai Rasulullah Saw ;
“Aku tidak pernah mendapati Rasulullah menjaga puasa suatu hari karena keutamaannya dibandingkan hari-hari yang lain kecuali hari ini yaitu hari ‘Asyura dan bulan ini yaitu bulan Ramadhan"

Niat : " Sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari `asyura kerana allah taala"



Kepada kaum hawa yang tak boleh puasa maka bolehlah perbanyakkan istgfr, selawat ke atas nabi jungan serta melakukan amal2 yang mahmudah. Dan kalau boleh cium serta usaplah ubun2 kepala anak yatim yang belum baligh. Ini kerana Rasulullah sangat kasih pada orang2 yang menyanyngi anak yatim kerana Rasulullah juga anak yatim. Diakhirat nanti bersama Rasulullah seperti dua jariku( rapat dan mendapat syafat Rasulullah S.A.W) termaktub dalam hadith sahih. Wallahualam


Wednesday, 21 November 2012

SEGMEN ERAZ FADLI : Pencarian BLOGLIST

Assalamualaikum

Lama gak lama teman xmasuk mende2 gini. Yezzaa...wa kenal ini mamat la. Tetttt jangan salah faham ok. Wa kenal  alam maya je. Sempena aniberseri blog bro nh, ia pon wat sepesel segmen ni... Tadaaaaaa. Korang2 yang rasa2 nak masuk bro nh punyer bloglist ce try tumbok sini. Dengan rasa rendah diri wa mencobakan serta menebalkan muka nak join.



Wa saje buat tumbesaran bro nh. Kasi smart skit

Korang. korang dan korang yang nak join 2 laju la sikit. Bro Eraz nh buat dalam mase 15jam je. Lambat kang korang masuk pintu belakang la. Aku rasa macam dah join Extreme Cake plak mcm dalam CH707. Pstt...wa lupe nak ciakap yg Top Reffrel akan di spongebob dalam bloglist Bro Eraz.


p/s: sikalang pukul 2.51pm, wa set alarm 2.25pm untuk meng `follow` bebudak kampung 2. 
(wa saja nk show off)

Sunday, 18 November 2012

4 Golongan Yang Perlu Kita Tahu

Assalamualaikum


Jadilah 2 golongan ini, 

Jadik gini deh


1. Golongan yang tahu dan tidak tahu 
(Dimana dia tahu akan sesuatu ilmu yang baik tetapi dia berusaha mencari ilmu yang lebih terhadap apa yang dia tidak tahu lagi )

2. Golongan yang tahu dan tahu 
(Dimana dia tahu akan sesuatu ilmu yang baik dan dia menyampaikan ilmu yang baik kepada orang lain)



Jangan jadi seperti 2 golongan ini, 

Jangan jadik gini deh


1. Golongan yang tidak tahu dan tidak tahu 
(Dimana dia jahil tentang sesuatu ilmu dan dia malas berusaha untuk mencari ilmu tersebut)

2. Golongan yang tidak tahu dan tahu 
( Dimana dia jahil akan sesuatu ilmu dan menyampaikan ilmu yang jahil kepada orang lain)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Design by !Aini Zakaria |All right reserved for Village Gurl ©