Monday, 7 April 2014

Langkah Mengatasi Masalah Mulut Berbau

Assalamualaikum


Mulut berbau???errkk.... geli kot. Korang nak dekat ke kalau kawan-kawan kita mulut dia berbau waktu bercakap dengan kita? Tak sanggup tapi demi menjaga air mata dia, tahan je la. Apa punca mulut berbau ni? Salah satu nya tidak menggosok gigi la. Tapi ada fakta ni " orang yang banyak bercakap sering 'diserang' masalah ini kerana ia menyebabkan mulut mereka kering dan berbau ". Fakta ok kalau tak caya tanya Dr. Ezani Masterchef tu. Macam mana nak mengatasi masalah ini? Jom BK share Langkah Mengatasi Masalah Mulut Berbau.

  1. Menitikberatkan asas penjagaan gigi - iaitu menggosok gig seluruh bahagian gigi dalam tempoh 3minit, selain menggunakan pembersih lidah dan flos untuk membersihkan celahan gigi.
  2. Elakkan penggunaan cecair kumur yang mengandungi alkohol.
  3. Terus menggosok gigi selepas menikmati makanan atau minuman yang boleh menyebabkan mulut berbau seperti keju, susu, kopi, teh , bawang dan petai.
  4. Minum air kosong paling kurang 2 liter sehari.
  5. Mengunyah gula-gula getah.
  6. Memeriksa keadaan dalam mulut untuk mengenal pasti wujud masalah gusi, gigi dan mulut berbau.
  7. Berjumpa doktor gigi sekurang-kurangnya enam bulan sekali atau mengikut saranan doktor bagi pemeriksaan.

So boleh la amal-amalkan ek. Tak susah pun kalau rajin hehehehe...



5 comments

8 April 2014 at 09:04

hehehehehe.......gud info

8 April 2014 at 09:30

tips sangat berguna!. hehe. thanks kak ^__^

p/s: lama tak dtg sini. rindu ^^

8 April 2014 at 11:13

Nice tips iman...

8 April 2014 at 17:10

fae pulak nak memutihkan gigi hahahahhaa

12 April 2014 at 11:39

harap dpt membantu

iman, ciksu beli keledek oreng tu dkat pasar keramat dkt rumah ni haa. mmg comey2 je saiz dia.kebetulan kot.. hihi

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Design by !Aini Zakaria |All right reserved for Village Gurl ©