Friday, 13 July 2012

Pesanan dari jantung hati

Assalamualaikum

Rasa bosan bila citer benda yang sama kan?

Tapi nak buat cmne cz iman xtahan nak menaggung kesedihan ini

KLIK GAMBAR TOK BESARKAN



Sesangat mendukacitakan T_T

Redha je la..tadi time bagitau mak ayah pon teragak2

iman takut mak ayah sedih tapi iman tau mereka tetap sedih dlm kata2

mereka ada pesan dekat iman




Ayah: xpe kak tak ada rezeki jngan putus asa

lau boleh wat rayuan, try wat rayuan. Paling

penting JANGAN PUTUS ASA

Emak : xpelah xd rezeki 2. keputusan exam ai 2 pon 

dah ok cuma xd rezeki je. JANGAN PUTUS

ASA

Si Dia : Jangan putus asa mungkin DIA

nak bagi yang lebih baik dari ini.

Rezeki xd so xmo sedih2





La tahzan iman becoz ALLAH always beside u ^_^











Bersabar wahai iman

Assalamualaikum

Sedih sangat bila iman check UPU iman xdapat sambung

Sabarlah wahai iman

mungkin ini bukan rezeki iman

mungkin DIA lebih mengetahui keadaan iman sekarang 

mungkin DIA suruh iman kumpul duit banyak2 pah 2 betolkan niat

Tabahkan daku





Iman dah wat E-rayuan semoge berjaya

Dia pesan jangan putus asa kerana ALLAH pastikan menggantikan dengan yang lebih baik

Ibarat bila kita hilang duit singgit hari ni

Akan dtg ALLAH menggantikan dengan yang lebih banyak







Thursday, 12 July 2012

Keputusan Permohonan ke IPTA

Assalamualaikum

Nebes sesangat bila tgk en3 Ben AshaariLysaa & WMH

Mau taknyer ESOK result kemasukan UPU kuaq

Iman takut tak dapat la

Doakan iman supaya berjaya

Ini lah harapan mak ayah iman nak tengok iman sambung U sebelum ni iman

kt politeknik je amik sijil & diploma kejuruteraan awam

So skunk apply tok AWAM & PERANCANG BANDAR

Semoga rezeki menyebelahi iman dan kawan2 yang lain




Saya dah tunang

Assalamualaikum

hari ni tersenyum sorang2 bukan pe tergelak ada orang tanya kt iman pasal tunang.

Soalan cepu emas 2 kak

Kat tempat keje tadi ada akk 2 tanya saya dah tunang ke???

Iman xjawab dah, saya xjawab belom

Iman jawab tetttttttttttttttt.................






p/s: doakan yang terbaek untuk kami ^_^ amin...INSYALLAH

Wednesday, 11 July 2012

GA Cekodok Manis Center

Assalamualaikum

Iman xboleh nak citer panjang2 nh. Kawan2 iman yang nk tahu ngpe meh KLIK SINI

Iman start dulu yer kawan2, spe2 nak join sila tau sambil2 2 boleh kenal tuan rumah




Iman mula dulu yer kawan2..nak jawab soalan CM

a)Kenapa saya berbangga menjadi rakyat Malaysia.

Jawapan iman : iman bangga jadi rakyat malaysia sebab iman boleh kenal watak uniknya rakyat ni.

Ada yang ok, xok tapi 2 semua depend pada pandangan seseorang la. Tapi iman sedih cz negara malaysia 

tak macam yang iman bayangkan. Banyaknya isu politik yang xkesudahan, kekejaman, penjenayah,

kehormatan dll. Iman rasa ramai boleh judge sendiri right? Tapi paling xboleh kick out, iman suke 

variety food in malaysia. Dah macam best of world tau..paling iman xboleh kongsi makanan RAJA BUAH.

Apa lagi kalau bukan durian hehe..mesti ramai yang xsuke kan.Iman xkisah pon  

dan paling penting tempat nak melancong tu. Walau 

iman bukan kaki jalan jauh tapi iman suke jalan dekat2 tau. Iman suke g tempat happy2 yang ada air

contoh macam Lumut, Teluk Batik, Teluk Senangin, Pulau Pangkor, Hot Spring dan 

sewaktu dengannya. Dan paling penting iman bangga jadi rakyat malaysia cz lau xd segmen ni iman xjumpe

kawan2 yang sporting macam korang semua yang cantik2 nh. Ada ag sebab ngpe iman bangga

sebab iman ada sebuah keluarga yang sayang iman hehehe...


p/s : CM iman nak attach pic boleh? CM xbagi iman nak attach gak

Sory korang tepkse jdik model aku hehe..





b)Senaraikan 2 tempat menarik/best yang anda pernah melancong

Senaraikan je kan? Tapi bukan la melancong mana pon suke je

1) Tempat adventure---> GUA TEMPURUNG

abg GoGGle



2) Tempat santai---> CAMERON HIGLANDS


abg GoGGle




Alhamdulillah iman rasa iman dh cukup syarat dengan Segmen CM maka iman akan menutup tirai

disini. Ada 1 rahsia iman nak bagitau kawan2 kt luar sana, iman suke nama blog sis ni

sebab unik----> CEKODOK MANIS




Sunday, 8 July 2012

Yaya Sophea nak bagi hadiah???

Assalamualaikum

Selamat pagi mesti rmai pengkaki blog ngah joging kan pepagi ahad nh

Haha saya gelak besar hari ni cz nak join segmen dari Yayansmum a.k.a Yara Sophea

Tergugat dan meronta jiwa raga bila nengok hadiah bulat2 free Yara Sophea nak bagi

Jenama paling iman suka Body shop la..

Iman jatuh cinta dengan bodyshop waktu akk beli perfurme dia

Alahai meme TIP TOP la!! Kali ni Yara Sophea nak bagi Lip Butter a.k.a Lipbalm from bodyshop



Inilah rupenyer lip butter 2




Sape2 nak join KLIK SINI

p/s: iman paling lemah bile nak tag kwn cz takut xampai doakan iman dpt benda alah nh ok! (^_^)

Saturday, 7 July 2012

Cik Buaya 1st GiveAway : Choose Your Prize

Assalamualaikum

Rasa dah terlambat kot nak jadi winners Cik buaya, mau xnyer ramai giler dh booking GA Cik Buaya awal2

Saya?? Macam xdapat je tapi papepong saya try la

Sambil2 2 boleh kenal2 dengan akk2, adik2, yang join GA nh

Untung2 dapat tambah followers

Manya melepik je saya nh...so scroll ke bawah
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.




Jika saya menang..jika je tau if betol alhmdulillah

Jika saya menang dan terpilih saya nak NOTE RM50

Sebab saya boleh bayar pinjaman ansuran saya RM50 sebulan

Maka saya dah jimat sebulan dic2 disamping itu juga saya anggap Cik Buaya nak bagi duit raya

Sape2 nak join KLIK SINI Cik Buaya

Kat page Cik Buaya ada letak syarat2 disebabkan saya nak jimat space so korang klik je page dia

Saya nak tag




saya doakan smua org dapat rezeki ni aminnn

Thursday, 5 July 2012

Sharing Moment

Assalamualaikum

Berita baik untuk sahabat2 saya..

Saya dijemput ke program anjuran Nisa` Shah Alam

Tapi 1 je masalahnya..

Saya tak ada kawan yang nak pergi ngan saya dari bangi ni. Sape2 nak ikut jom la contact saya tau

Malam ada Abby Abadi nak share story mory dengan followers Nisa`

Ini aktiviti malam pulop



Ini aktiviti pagi



P/s: nak lebih inform SILA KLIK SINI




Sunday, 24 June 2012

Walimatulurus ^_^

Assalamualaikum

Apa khabar kawan2 iman? Bez x tajuk iman hari ni?





Jeng2 jangan terkejut iman nak ajak semua blogger2 mahupun kenal xkenal diundang datang umah iman bertempat di Teluk Intan Perak pada sabtu ni tok majlis perkahwinan akak kesayangan saya Noor Sadina dan Abang Azhar


Hok nh pelan umah mak ayah saya. Xpasti lau xclear sory sesangat











Selamat Pengantin Baru kak..

Datang yer kawan

Biler pulop saya nh???



Saturday, 23 June 2012

Hati berdetik Ting Tong!

Assalamualaikum,

apa kabo iman sahabat2 iman hari ni? happy tak? hari ni iman happy sangat2 cz berat iman dah turun 3 kg
yeye..sonoknyer alhamdulillah minggu depan ni balik kampong xd la kawe2 tegor

"Eh, iman sal ko nmpk sihat sangat?"

Jawapan saya " Tetttttttt........."


Chop! bukan pasal en3 nh nak citer tapi pasal 5 hukum

Apa 5 hukum tu??

5 Hukum yang iman maksudkan ialah 5 Hukum Tajwid

Semalam bakal zauj (walau lama ag nak kawin) iman ajar hukum tajwid

Hahaha..kantoi cz jawab tergagap2

ops!nak jawab lu pe 5 hukum tajwid




>Idgham bilalghunah

>Idgham maalghunah

Satu lagi soalan cepu emas Si Dia

" Surah pe je yang dah hafal"

Saya dengan tergagap pon jawab " Surah lazim, erkk..surah Toha tapi 5 ayat je, surah Assajadah separu gak, surah Mulk separuh gak n Al baqarah pon separuh gak..erkk =_= "

" Xpe kang orang ajar pah solat maghrib orang ngajar ngaji..Insyallah lepas kawin "

" Ok tettttttt..........."

" Nanti dulu, nh faham tak tafsir alquran dok sepanjang baca alquran?"

"Tetttttttttt...tau cikit2 je"

Sebenarnya benda2 gini kita ada belajar time sekolah dulu tapi tak praktikkan je tettttttttt..............

Lepas d interbiu malam tadi pasal tajwid hati jdik mcm serba salah pulop cz dulu xbalaja toi2..

p/s: muhasabah diri ok

So kengkawan iman ni d perasaan macam iman tak? ^_^

Tuesday, 19 June 2012

Saya nak keychain 2..

Assalamualaikum w.b.t

syukur umah usang saya ni d secret admire yang menjenguh, yang tolong bersih2kan sawang, sapu laman umah, siram pokok bunge bla..bla..
terima kasih bebanyak nyer kepada tut..tut..tut..
Alahai sebenarnyer puji saya ni ada makne

pe maknenyer?????
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

.
.
.
.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


SAYA NAK KEYCHAIN dari Mama aina

keychain 2 doorgift time Mama aina kawin

comey pulop 2 kale hijo sweet la mama...

Boleh kasi saya 1 tak??

tapi banyak pon xpe gak..

korang2 spe yang nak keychain dari Mama aina kena la versus ngan saya lu

Cewah kot2 rezeki korang kan..

KLIK SINI ok..selamat semua nyer

wassalam dari ISMI IMAN

Monday, 14 May 2012

Segmen: Blogwalking Sampai Lebam


Assalamualaikum kome-kome yang ensem dan cun 2,

Iyer..kamulah sape lagi (^_^)

Sahabat saya nh yang cun nh bernama LindaZehan telah mentag kan saya dalam segmen seoarng isteri yang hyperactiv Norumara

By d way credit 2 LZ tag saya

Saya nak hari ni nak promote umah usang yang penuh dengan sawang

Saya dengan rasminyer akan menyebokkan diri di Segmen : Blogwalking sampai lebam



Ada soalan so kena jawab..." Kenapa org laen kena blogwalking blog korang " ayat copy dri Lindazehan

  1. sebab blog saya comey & lazat seperti strawberi bersalut coklat dimakan d Cameron Highlands.
  2. sebab kaki jejalan suke dtg ke blog saya so saya suke buat kopi kt umah dyorg
  3. sebab ag...sebab saya suke share ilmu yang cetek bersama-sama shbt sambil 2 buley improve diri saya untuk berdakwah menggunakan blog nh....amin
  4. sebab ag...ermmm...sebab saya cantik kot hehehe..
submit to Norumara

Saya nak tagg



Sesiapa nak join segmen nh KLIK SINI


Saturday, 12 May 2012

"Segmen 2 : Jom Blogwalking & Cari Bloglist Jun"

Assalamualaikum kome-kome

kaki-kaki suke jejalan 2 meh singgah blog Lindazehan nh

Kawe kito nh dok invite kite join segmen dy

Disebabkan saya nh kuno xd acc photobucket so banner Cik Lindazehan xley nak movit-movit

Tak nak cakap banyak cz sakit tekak so KLIK SINI


Saya nak tag




Monday, 7 May 2012

7 Jenis Mayat Di Dalam Kubur

  • Mayat yang mukanya berpaling ke arah kiblat. Itulah petanda bahawa semasa hidupnya telah melakukan perkara syirik kepada ALLAH.

  • Mayat yang mukanya berbentuk babi. Itulah petanda bahawa semasa hidupnya tidak melakukan solat lima waktu, tidak menjaga solat serta lalai dalam solat.

  • Mayat yang kepala menjadi batu hitam legam. Itulah petanda bahawa semasa hidupnya derhaka kepada ibu bapa.

  • Mayat yang perutnya buncit meletup. Itu petanda bahawa semasa hidupnya suka makan harta yang haram.

  • Mayat yang kuku nya mencengkam dan melilit seluruh tubuhnya. Itulah mayat yang semasa hidupnya suka berkelahi, mengumpat orang dan mengata orang.

  • Mayat yang keluar mata air dari kuburnya dan air itu baunya busuk dari bangkai. Itulah mayat yang suka makan riba`.

  • Mayatnya yang wajahnya tersenyum. Itulah mayat yang semasa hidupnya berilmu dan beramal soleh.


p/s: Marilah kita mengerjakan apa yang disuruh serta meninggalkan apa yang dilarang.

Segmen : Geng Blogger

Assalamualaikum kome-kome,
Saya macam biasa la menyebokkan diri join segmen blogger yang lain nh
Meh join bloggerAisyah Humaira`





Wednesday, 2 May 2012

Segmen 1: Linda Cari Bloglist Mei




Assalamualaikum kome-kome,
macam biasa jejalan tadi nampak pulop segmen ni
Jom meriahkan lagi new bloggist kite nh
Awex cun nh namenyer LINDAZEHAN


Tapi lindazehan ada soalan suh kite menjawab

Berikan 1 kritikan tentang blog aku?

Jawapan saya 

Cik Linda saya tak ada apa nak kritik cume nak suh up je hehe..letak shoutbox le
Nak puji comey cctv
Then kan letak widget yg UP 2 contoh cam kite hehehe..
1ag..carik sponsor tok traffic.saya suggest kan mintak dekat FR





[SEGMEN] Pencarian Bloglist Empayar Fariz Reza™



More information klik banner ok (^_^)




Assalamualaikum kome-kome semua,
Ada sahabat saya FR gelaranya ada wat segmen nh dengan rasa rendah diri saya melibatkan diri dengan segmen beliau.

Meh saya nak isi borang untuk join segmen beliau
Ate teman-teman yang lain if nak join klik SINI


Borang Penyertaan Peserta :-

Nama Blog dan URL blog(Homepage) :http://www.mimbarhatiku.blogspot.com/

Nama Pena(profile) anda di blog: pOHon HiJAu

Nama ID Facebook ( sila isi dengan lengkap , URL tak perlu) : Nurul Imaniah Binti Salleh

Satu Perkataan menceritakan blog saya : Ermm...Salam semua haha xtau nak cakap pe pasal blog saya ni. Ok dalam umah usang saya ni jarang sekali saya nak bercerita pasal keadaan semasa tapi more kepada ilmiah. Sebahagian dari kita suka ilmiah, sebahagian lagi suke bercerita pasal self kan?? By d way sama je purpose kita berblogging kan? Purpose saya nak share ilmu sikit walau tak banyak macam tokoh-tokoh lain. Disamping itu, saya nak tambah kenalan serta merapatkan silaturrohim sesama kita. Tapi kita semua jangan lupa dalam berblogging ada juga batas-batasnya so sila lah jaga sesama kita. Saya sekadar mengingatkan untuk diri saya dan ikhwan serta akhwat semua. Satu lagi saya suka blogging kebelakangan ni kerana saya suke melibatkan diri dengan segmen serta contest yang dianurkan oleh semua orang. Sekian wassalam


(Optional) Namakan satu pahlawan islam yang anda kenali: Bilal Bin Rabbah


Follow FR (ya atau tidak) : Ya (dah pon)

Tuesday, 1 May 2012

Segmen : Header for blogger

Salam Hansya Story mekasih le bebanyak ajak saya mengjoin segmen anda. Disebabkan hadiah yang lumyan 2 saya sign in blog saya tapi confirmkan saya dah tak dapat header 2 kan??saya lambat sangat jadik 20 peserta paling laju (=_=)

Xpela xda rezeki, tapi lau Hansya nak bagi laen pon xpe. Saya dengan rasmi melibatkan diri dalam Segmen : Header For Blogger

Credit 2--->Hansya Story








Segmen : Bloglist May by Iera

Salam semua pembaca serta pejalan-pejalan kaki lima semua happy go lucky. Alhamdulillah thanks to ALLAH kerana masih memeberi kita peluang untuk bernafas serta menghirup udara saat ini. Alahai macam nak berceramah pulop, ini boleh gantikan ustazah hehehe...

As a normally, saya suke join mengjoin serta kaki penyeb0k serta jaga tepi kain orang dengan masuk mane-mane contest. Bese lah saya ni tak pandai nak wat contest so, jadi kaki tumpang dua lah..

Malas nak citer bebanyak saya dengan rasminyer akan menyebok serta melibatkan diri di umah usang iera.
iera habaq dy nak kasi secret present, so rase macam teruja ckit dgonyer.

Opsss!!! lebih-lebih pulop ko ni iman

JOM TERJAH----->IERA
korang follow je pe Cik iera suruh ok!!

p/s: attention pada sape yang menang kang tolong sesangat share hadiah ngan saya cz saya xpenah merasa menang hahaha...gile kuasa toi iman  nh.

Saturday, 28 April 2012

Jeng..jeng..kejutan!!

Priiiiiiiiittttttttttttttttttttt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Pengumuman semua..nak bagi tau 1 benda nh. Rasa macam nakkawin bile terbaca ini
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

fuh!!penatnyer xsampai2 lagi ke cik iman?

.
.
.
.
.
.
.
.
sampai dah...u ready?

♥ apabila kahwin di usia muda maka menangislah

syaitan, tiadanya maksiat dan mulianya di sisi ALLAH

turut disegerakan SYURGA .. ^_^ ♥



Haa..sebab ini lah (^_^)

segmen by Cik Buaya : follow rakan blog sambil menang topup

Salam readers semua...bersua akhirnya selepas berdekad-dekad lamanyer x seloroh kt blog yang usang.

Mula menuleh xmalu nk join kisah klasik azura a.k.a cik buaya meme xmalu la iman nh..

untung badan mana tau kan kot2 dapat topuop free..ley gayut smpai xhengat dunio ha

maleh cakap pepanjang lebo, saya selaku pengjoin contest cik buaya akan merasmikan pembabitan diri ni.

saya letak yer banner nh..yg laen moh le join

klik cik buaya 

doakan le saya dapat topup free ley la kite mesej2, koling

selamat semua(^_^)



Friday, 27 April 2012

Empat Berkal Ke Akhirat







Rasulullah s.a.w pernah bersabda kepada Abu Dzar al-Ghifari r.a :

Wahai Abu Dzar,

  1. perbaharuilah perahumu kerana lautan itu sangat dalam
  2. carilah bekal yang lengkap kerana perjalanan it sangat jauh
  3. kurangkanlah beban kerana rintangan itu amatlah sulit untuk diatasi: dan
  4. ikhlaslah dalam beramal kerana yang menilai baik dan buruk adalah Zat Yang Maha Melihat

Perbaharuilah perahumu bermaksud perbaikilah niatmu dalam setiap amalan agar memperoleh pahala dan 

selamat dari seksa Allah. Kurangilah beban membawa maksud janganlah terlalu mengejar keduniaan. 

Disamakan akhirat dengan lautan yang dalam, perjalanan yang jauh dan rintangan yang amat sulit untuk 

dihadapi kerana banyaknya kesulitan dan rintangan yang mesti ditempuhi untuk sampai kepada kebahagian 

di akhirat. 

p/s: ingat ye ikhwan dan akhwat sekalian sambil itu mengingatkan pada diri saya sendiri..bukan g sekolah je kena bawak bekal tau tapi nak g akhirat kelak pon kena bawak bekal awal..(^_^)

Sunday, 5 February 2012

CONTEST:Kenali Rasulullah S.A.W by Farisya & Qienah


Assalamualaikum readers,

Teman ada join contest Qienah ngan Farisya ni

Dame ada wat contest sempena Maulidur Rasul ni..

Sambil2 kite join contest sambil kite menyelami kisah Nabi kita..Nabi Muhammad S.A.W

mOh join teman menjawab soalan dame


Jawapan dari teman ---->

1. Bilakah Rasulullah S.A.W dilahirkan?

B. 12 Rabiaulawal Tahun Gajah

2. Siapa wanita yang menjadi ibu susuan Rasulullah S.A.W?

C. Halimatun Saadiah

3. Dimanakah tempat kewafatan ibu banginda?

B. Abwa'

4. Berapa lamakah Abdul Mutalib menjaga Rasulullah S.A.W?

A. 2 Tahun

InsyALLAH dengan izin ALLAH jika saya menang adalah kerana ilmu Allah Taala amin

Saya nak tag sahabat sy


SELAMAT MENJAWAB EXAM DARI KEKAWAN KITE nie..




Wednesday, 1 February 2012

Get Lucky draw form Queenpink


Alhamdulilallah..xsangka masuk saja-saja pon dapat lucky draw

Kredit to Queenpink terima kasih bebanyak

Walau kite xbapa tau kai selendang ni tapi kita bagi kat oarng yang memerlukan je

meh tengok name kite..

contest by queenpink






Jeng2 nama kite la no. 51

Tuesday, 31 January 2012

Kenapa Aku..


Kenapa aku sering diuji?

Firman Allah, maksudnya : " Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; 'Kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui yang manakah orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui siapakah orang yang dusta. "

(Surah al-Ankabut: 2-3)


Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan?

Firman Allah, maksudnya: " Boleh jadi aku membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, sesungguhnya Allah amat mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"

(Surah al-Baqarah: 216)


Kenapa aku diuji ujian seberat ini?

Firman Allah, maksudnya; " Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sessuai dengan kesanggupannya"

(Surah al-Baqarah; 286)


Bagaimana kan kuhadapi ujian ini?


Firman Allah, maksudnya: " Wahai orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan kebajikan ), dan kuatkan kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh (di medan perjuangan ), dan bersedialah serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan )"

(Surah Ali Imran: 200)

Firman Allah lagi, maksudnya: " Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk "

(Surah al-Baqarah: 45)


Apa yang aku boleh dapat dari semua ini?


Firman Allah, maksudnya: " Sesungguhnya Allah telah membeli dari oarng mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan (bayaran) syurga untuk mereka..."

(Surah al-Taubah: 111)

Friday, 27 January 2012

Peringatan di sebalik 5 jari



Assalamualaikum diharap sahabat-sahabat sihat gamaknyer..INSYALLAH


Kat sini saya nak share pasal 5 jari kita


Jari kita???macam pelik je kan bunyi nyer?ada apa yer dengan 5 jari kita ni???


Jom terjah...


pak cik google



 Jari ibu  

Jari yang besar dan pendek. Lambang kematangan dan kehebatan, juga simbolik kepada orang yang banyak pengalaman sehingga  boleh dijadikan sebagai pakar rujuk.  Peringatan untuk kita supaya menjadi manusia yang berguna dan membimbing masyarakt yang benar - agama Allah s.w.t

Jari telunjuk 

Jari yang mengungkap satu dan keEsaan Allah s.w.t. ketika solat. Jari ini melambangkan ketokohan sebagai penunjuk dan menjadi contoh teladan kepada yang melihatnya. Ingatan kepada kite sepaya sentiasa tertunjuk ke arah jalan yang benar tanpa berselindung.

Jari hantu 

Jari yang paling panjang. Zaman remaja ditinggalkan dan alam dewasa menjengah. Pada peringkat ini sekita 30-an ke atas kehidupan stabil. Tetapi patut diingatkan bahawa keadaan yang stabil inilah bermulanya ' hantu-hantu' yang cuba mengacau. Hantu hasad, hantu ego, hantu tamah dan pelbagai jenis hantu yang samseng. Disinilah keimanan banyak diuji untuk menghindarinya, gandakan amal ibadat.

Jari manis 

Manisnya jari ini apabila tersarung sebentuk cincin. Ini melambangkan kehidupan manusia apabila masuk ke alam remaja. Disebalik kemanisannya, tersimpan cabaran dan dugaan. Juga, telah dipertanggungjawabkan segala amalan yang wajib. Ketika ini diperingatkan kepada kita unutuk 'amal makruf nahi mungkar ' dengan sebenar-benarnya.

Jari kelingking 

Kecil dan kerdil. Lambang seoarng manusia yang bermula daripada kecil. Saat ini mengingtakan kita pada usia kanak-kanak yang mentah yang perlu dibimbing. Bagai kata pepatah, ' melentur buluh biarlah dari rebungnya '.




               

Thursday, 26 January 2012

Bila bertemu sesama rakan...

pak cik google


      Memberi dan menjawab salam diantara sesama Muslim merupakan hak yang tidak patut dipandang kecil, kerana ia salah satu jalan mencetuskan persaudaraan dan perpaduan, di samping ia merupakan syariat dan cara hidup orang Mukmin. Oleh itu apabila bertemu sesama Islam hendaklah saling memberi dan menjawab salam.

     Tapi zaman sekarang ini macam-macam jenis salam la plak..if orang Muslim guna " ASSALAMUALAIKUM " but bebudak remaja guna bahasa " YO!! YO!! WASSUP "....siap buat trademark tangan lagi...Masyallah...apo la nk jadi dengan an0k2 mudo nh

    Imam Muslim meriwayatkan hadis dari Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda bermaksud: " Hak seorang Muslim kepada Muslim lainya ada enam perkara :


  1. Apabila engkau bertemu denganya ucapakanlah salam.
  2. Apabila ia mengundangmu, maka kabulkanlah.
  3. Apabila ia minta nasihat daripadamu, hendaklah kamu menasihatinya.
  4. Apabila iq bersin, lalu mengucapkan " Alhamdulillah ", maka hendaklah kamu sambut dengan " Yarhamukallah ".
  5. Apabila ia sakit, hendaklah kamu ziarahinya.
  6. Apabila ia mati, hendaklah kamu hantarkan jenazahnya ke kubur.


Menyebar salam pencetus kasih sayang sesama Muslim

Sabda Rasulullah s.a.w maksudnya: " Kamu tidak akan masuk syurga kecuali kamu beriman dan tidaklah sempurna iman kamu sehingga kamu berkasih sayang. Mahukah jika aku beritahu kepada kamu sesuatu yang apabila kamu lakukan boleh mencetuskan kasih sayang di antara satu sama lain? Iaitu sebarkanlah salam di antara kamu. " 

(Riwayat Muslim Abu Hurairah r.a )

Dari Abu yusuf Abdullah bin Salam r.a katanya : aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya : " Wahai sekalian manusia, tebarkanlah salam, sentiasalah membuat jamuan makan, sambung silaturrahim, solatlah ketika manusia sedang tidur (solat sunat tahajjud), nescaya kamu akan dapat masuk syurga dengan sejahtera. "

(Riwayat al-Tirmizi: Hadis Hasan)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Design by !Aini Zakaria |All right reserved for Village Gurl ©