Tuesday 31 January 2012

Kenapa Aku..


Kenapa aku sering diuji?

Firman Allah, maksudnya : " Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; 'Kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui yang manakah orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui siapakah orang yang dusta. "

(Surah al-Ankabut: 2-3)


Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan?

Firman Allah, maksudnya: " Boleh jadi aku membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, sesungguhnya Allah amat mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"

(Surah al-Baqarah: 216)


Kenapa aku diuji ujian seberat ini?

Firman Allah, maksudnya; " Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sessuai dengan kesanggupannya"

(Surah al-Baqarah; 286)


Bagaimana kan kuhadapi ujian ini?


Firman Allah, maksudnya: " Wahai orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan kebajikan ), dan kuatkan kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh (di medan perjuangan ), dan bersedialah serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan )"

(Surah Ali Imran: 200)

Firman Allah lagi, maksudnya: " Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk "

(Surah al-Baqarah: 45)


Apa yang aku boleh dapat dari semua ini?


Firman Allah, maksudnya: " Sesungguhnya Allah telah membeli dari oarng mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan (bayaran) syurga untuk mereka..."

(Surah al-Taubah: 111)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Design by !Aini Zakaria |All right reserved for Village Gurl ©