Saturday 15 March 2014

Tips Merawat Ruam Pada Bayi

Assalamualaikum

Kredit : Sumber Google


Kebanyakan ruam panas akan hilang dalam beberapa hari kelak, tetapi, sambil menunggu, ada beberapa perkara yang anda boleh lakukan untuk melegakan gatal dan ketidakselesaan anak anda.

✔ Elakkan persekitaran panas dan lembap
Beralihlah ke bilik yang berangin atau ruang yang teduh jika anak anda main berlari-lari, dan galakkan masa-masa dia berdiam untuk mengurangkan jumlah dia berpeluh. Cuba gunakan kipas mini apabila anda keluar berjalan-jalan atau semasa cuaca panas. Jika cuaca kekal panas walaupun di malam hari, letakkan kipas berdekatan katil anak anda.

✔ Tanggalkan pakaiannya atau pakaikan baju kain benang
Elakkan fabrik sintetik, seperti poliester atau nilon yang memerangkap panas; pilihlah fabrik natural. Seberapa boleh, longgarkan atau tanggal bajunya dan biarkan dia tidak memakai lampin seberapa kerap yang boleh.

✔ Pastikan badannya sentiasa sejuk
Sejukkan kawasan kulit yang sudah terjejas dengan menggunakan tuala sejuk basah, atau mandikan bayi anda dalam air suam tab atau hujan. Biar kulitnya kering dalam udara biasa dan seberapa yang boleh jangan gunakan tuala; memberi masa lebih untuk dia bertelanjang boleh membantu memulihkan ruam.

✔ Gunakan losyen calamine
Sapukan secara banyak (kecuali dekat kawasan mata) terutama sekali jika bayi anda kelihatan resah dan menangis apabila anda menyentuh kulitnya.

✔ Gunakan krim hydrocotisine (1 atau 2 %)
Atas nasihat doktor atau ahli farmasi jika ruam itu tersangat teruk.

Elakkan salap dan losyen lain sebab ianya akan membuat ruam menjadi lebih teruk sebab memerangkap kelembapan dalam kulit.

Kredit : SINI



2 comments

15 March 2014 at 11:34

thanks for sharing BK...

15 March 2014 at 13:15

Sy sapu bedak sejuk atau minyak zaitun je.. Mmg bg pkai bju yg nipis je...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Design by !Aini Zakaria |All right reserved for Village Gurl ©