Tuesday, 12 March 2013

8 PERKARA TAK DIGALAKKAN LEPAS MAKAN:


Assalamualaikum

Sobahul khair semua.. Pagi ni BK nak share pasal perkara yang tidak digalakkan lepas makan. Tips ni BK jumpa kat dalam fb juz nak share sama-sama. Jom praktikan ^_^





1. MAKAN BUAH - menyebabkan perut kembung. Digalakkan makan buah 1-2 jam selepas atau 1 jam sebelum makan. 


2. MINUM TEH - daun teh mengandungi kandungan asid yang menyebabkan kandungan protein dalam makanan sukar dihadam.


3. MINUM AIS - meminum ais sebelum, semasa, dan selepas makan melambatkan proses pencernaan perut kerana air sejuk membekukan makanan berminyak yang dimakan. 


4. MEROKOK - kesan menghisap sebatang rokok selepas makan sama dengan menghisap 10 batang rokok, menyebabkan risiko penyakit lebih tinggi.


5. BANYAK BERJALAN - menyebabkan kesukaran sistem penghadaman menyerap nutrisi yang terkandung dalam makanan yang diambil. 


6. MELONGGAR TALI PINGGANG - melonggar tali pinggang secara tiba-tiba boleh menyebabkan usus terbelit atau tersekat.


7. MANDI - menyebabkan peningkatan aliran darah ke tangan dan jumlah darah sekitar perut berkurangan. Ia melemahkan sistem percernaan dan boleh membuat jadi buncit.


8. TIDUR - boleh menyebabkan kenaikan berat badan dan mengundang gastrik kerana penghadaman tidak dapat dilakukan dengan baik.

24 comments

12 March 2013 at 11:02

ok2 noted...

12 March 2013 at 11:16

nice sharing!

12 March 2013 at 11:45

thanks share :D bergune ni :)

12 March 2013 at 11:53

wah..sgt menarik info nie..:)

12 March 2013 at 12:18

thanks infonya Iman.Mmg sgt2 berguna.Kebanyakkan semuanya mmg dilakukan selepas makan :)

12 March 2013 at 12:22

assalamualaikum BK....perkongsian yg baik ni...;)

12 March 2013 at 12:37

ada yg saya baru tau huhu. saya slalu minum air teh slepas makan huhu

12 March 2013 at 13:13

gd sharing ni tq ye

12 March 2013 at 13:14

saya selalu buat yang banyak berjalan tuuu.hehehehe

12 March 2013 at 15:14

emmm... info bagus nih!

12 March 2013 at 18:03

sumber boleh dipercayai eh??

12 March 2013 at 21:04

Perkongsian yang baik!!

13 March 2013 at 10:21

tq sudi kogsikan

13 March 2013 at 10:57

Ada yang dah tau ada yg belum tau... tapi sanagt suka kerana BK mengingatkannya kembali!

13 March 2013 at 11:37

nice info.....

13 March 2013 at 16:17

wahh nice info thanks ^^

13 March 2013 at 21:37

tq share...

14 March 2013 at 08:45

hehehhehe, nice sharing. baru tau kena mkn buah sejam lepas makan :)

14 March 2013 at 09:04

perkongsian yg baik, sy selalu nk terlelap seleps makan lunch...huhu

14 March 2013 at 12:36

RASANYA MACAM PERNAH TERBACA... BAGUS INFONYA.

14 March 2013 at 13:57

dulu mase belajar kn slalu jalan banyak2 pas makan, haa acano tu patut la bulat kan.. hehe

18 March 2013 at 17:31

banyak yg perlu dielakkan nie. hihi.. thanks bgthu bk :D

8 April 2013 at 10:58

byk berjalan tak dapat nak dielak.sbb terkejar2..huhu

22 July 2013 at 16:19

Assalammualaikum...BK,

info yang menarik... baca entry nie..sebab nak tahu,,terima kasih kerana sudi berkongsi ilmu k..

mselim3

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Design by !Aini Zakaria |All right reserved for Village Gurl ©