Saturday, 29 December 2012

Warkah untuk bakal mak mertua~Part 1

Assalamualaikum

Buat bakal mak mertua iman yang sekarang ni mungkin tengah masak-masak untuk asben tercinta. Sihat ke mak? Mak masak apa hari nh? Feberet iman ada tak? Budu tempoyak dengan ayam goreng? eceh..ceh..ceh demand plak. Untuk pengetahuan my bakal mak mertua hari ni iman ada suprise tok bakal mak mertua. Kalau mak masak ayam goreng, iman pulak belajar masak kerabu pucuk paku. Seyes sedap sampai mak pon tak terkata la...mama mia..nyummm


Tapi kan mak kat, bando ni susah banyak nak dapat pembekal paku pakis. Laen la kat kampung kita kan?tettttt...bukak tingkap rumah terus petik, petik, petik, rebus lepas tu gaul dengan hampas nyior (isi kelapa). Bila-bila iman datang rumah mak, iman buat sepcel tau. Nampaknya hari ni jela surat untuk bakal mak mertua iman. Iman cuma nk kongsi belajar buat kerabu pucuk paku je nh. Mak nk try tak? Iman attach resepi kat bawah yer...selamat mencuba bakal mak mertua.


sumber google



Kerabu Paku-Pakis

3 ulas bawang putih
1/2 biji bawang merah
4 biji cili (ikut mak la kalau nk pedas)
1sudu teh besar udang kering
1/2 biji limau nipis
garam secubit xsecubit
gula pon sme
serbuk kunyit sikit
pucuk paku pakis
hampas nyior(kelapa)

Bahan-bahan semua tu tumbuk, gaul dengan hamapas kelapa then paku pakis yang direbus tadi gaul la hasilnya cnfrm sedap

5 comments

29 December 2012 at 14:59

iman yg masak ke?

30 December 2012 at 13:53

pucuk paku wat kerabu memang sedap....akak suka sangattttt

31 December 2012 at 09:44

kenapa hampas nyior?...khee

31 December 2012 at 23:01

Sedapnya kerabu pucuk paku.

4 January 2013 at 21:48

alahai, sedapnye kerabu paku pakis.. dah lame tak makan kot.. hee

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Design by !Aini Zakaria |All right reserved for Village Gurl ©