Wednesday, 5 June 2013

Betul ke? Fakta ke auta?

Assalamualaikum
ini pelangi BK dapat dri blogger hana

Sejauh mana fakta tentang si pelangi ini? BK penah dengar waktu zaman kecik-kecik dulu la. Kut-kut ada yang tahu tentang fakta statement si pelangi ini.Siapa ingat berapa colour pelangi? Ha..confirm ada yang dok kira menghafal la bagai kunun ingat la tu. Ma BK ajar mengingat serta menghafal pelangi dengan buat cerita unik tau. Meh nak gtau cara ma BK ajar sampai ma pulas-pulas telinga BK sebab susah sangat nk ingat benda yang senang banget. Jom belajar dengan BK  ^_^

" Mat, Jenin, Ke, Hutan, Bawa, Isi, Udang "

M= Merah
J= Jingga
K=Kuning
H=Hijau
B= Biru
I= Indigo
U= Unggu

Ok done! Fakta satu lagi tentang statement ni. BK tak pasti sejauh mana betul tu tau. Andai siapa-siapa yang tahu, gtau BK ek? Andai BK tersalah pon tegur je BK akan terima. Ayat yang dimaksudkan ialah....

" Jangan tunjuk pelangi guna tangan, kang tangan jadik kudung"


12 comments

5 June 2013 at 11:40

sweet....

5 June 2013 at 11:52

auta..:)

5 June 2013 at 11:52

Assalamualaikum awak. saya dah tak ingat camne nak hafal nama pelangi tu. kehkehehhhh. eh, smlm saya nampak pelangi waktu senja. subhanallah. cantik sangat. anyway taniah dapat pelangi :)

5 June 2013 at 11:53

Jangan tunjuk pelangi guna tangan, kang tangan jadik kudung"

hehehe dari kecik selalu di momokkn begitu ':)

5 June 2013 at 11:58

dari kecik mmg selalu diomok2kan dgn ckp gitu

5 June 2013 at 12:10

hihi...dulu pun ada belajar mat jenin tu...memang senang nak ingat warna pelangi..hihi...

5 June 2013 at 16:01

eh2 cara nak mehafal warna pelagi. hana dulu ada 2 cara nak menghahal warna pelangi
1. MiJiKuHiBiInUn
2. Michile Jakson Kena Halau Balik India Utara

Yang statement tu. org tua2 kan. Orang tua2 tak bagi tunjuk pelangi sebab bahaya. kan masa tengok pelagi mesti semua orang pakat nak tengok kan. bila kita tunjuk dengan jari kemungkinan jari kita menganggu or tercucuk org nak tengok pelangi. hehehe.

tapi statement tu mcm menakutkan betul kan.

5 June 2013 at 18:34

suka warna2 pelangi indah sgt !

7 June 2013 at 23:28

hehe dulu iha cuma ingat singkatan 'michael jackson' (merah jingga) je.. tapi sebab susah sangat nak ingat ayat tu, iha terus hafal warna dia terus.. terbalik pulak :D
rasanya auta la BK.. mungkin ada maksud lain yg orang dulu2 nak sampaikan.. mungkin kalau tunjuk pelangi mesti guna jari telunjuk.. bila guna jari telunjuk mcm kurang sopan (kononnya la).. :)

8 June 2013 at 14:28

aah org tua-tua suka cakap macam tulah..reasonnya tak ada pulak..haishh

8 June 2013 at 19:42

tu cuma cakap orang tua je. sebenar nyer tak nak bebudak tuding jari ke. takut terkena orang ke hape. pastu, nak ajar budak supaya jangan tunjuk guna jari telunjuk. gitu la citer dia. sekian.

9 June 2013 at 02:41

tapi nad belajar " michael jackson kene halau balik india utara".hahahha

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Design by !Aini Zakaria |All right reserved for Village Gurl ©