Wednesday, 17 October 2012

#Debat Awek Bertudung VS Awek Tak Bertudung#

Assalamualaikum


Seorang awek yang tak bertudung bernama Lia post status pasal isu bertudung kat Facebook. Status yang dia tulis “huh….sume yang tutup aurat tu dah konpem masuk syurga ke?” banyak dapat komen dan like dari kawan yang sebijik macam dia..Tetiba, ada sorang muslimah ne, namanya Suri balas komen Lia tu.
Suri : Yang pasti tak tutup aurat konpem masuk neraka 

Lia : Ala….tudung labuh pun macam baik sangat. Buat dosa jugak mengumpat orang sana sini.

Suri : Bila iblis tak mahu mengikut perintah Allah untuk bersujud kepada Adam, maka dia menyalahkan perintah Allah itu..Katanya “Apahal pulak aku kena sujud, aku lebih baik dan mulia…”Samalah dengan tudung, tudung yang disalahkan,”pakai tudung tak semestinya baik..bla..bla..bla…”

Lia : Macam kau tu bagus sangat nak tegur aku..ntah-ntah kau dulu lagi jahat.

Suri : Tidak ada larangan dari Nabi untuk seseorang yang bahkan baru masuk islam untuk pergi berdakwah kepada kaumnya. Maksudnya, dakwah itu satu tuntutan. Selagi awak islam dakwah itu wajib..At least, orang yang kita dakwah tu insaf dan bertaubat 

Lia : Weh pompuan…kau ingat aku jahil sangat ke?? Aku walaupun tak bertudung tapi hati baik!

Suri : Adakah awak mendakwa diri tu mempunyai hati yang suci, iman yang tinggi yang kononnya mampu menjamin maruah awak tanpa perlu menutup aurat?

Lia : Pakai ketat ke, jarang ke..itu hak aku. Kalau tak suka tak payah tengok ok!

Suri : Awak berani jamin ke yang sume lelaki ajnabi mempunyai hati yang suci dan iman yang tinggi untuk menahan godaan syaitan dan nafsu?

Lia : Aku rasa aku tak pakai seksi pun. Terpulanglah pada orang yg melihat…so what??

Suri : Seksi atau tidak…hukumnya tetap berdosa walaupun menayangkan sehelai rambut 

Lia : Ala…tak bertudung pun, aku solat dan puasa macam kau jugak.

Suri : Awak yakin ibadat tu diterima? Awak yakin dengan berpuasa sudah cukup untuk menjamin masuk syurga?

Lia : Suka hati aku la nak pakai macam mana pun. Aku tak susah pun hidup orang lain…….

Suri : Awak sebenarnya dah susahkan bapa,abang,adik dan suami dengan menarik mereka ke neraka bersama awak kerana mereka tidak menegur dan mendidik anda.

Lia : Apa yang aku pakai….ne antara aku dengan Tuhan.

Suri : Kat dunia berani la cakap. Berani kat depan Allah nanti cakap macam tu? Lawan perintah Allah neraka tempatnya..

Lia : Bukan aku tak nak tutup aurat….cuma masih belum sampai seru lagi.

Suri : Mati tak kenal usia. Tak takut ke mati usia muda. Nanti tak sempat nak bertaubat.

Lia : Relak la…perubahan bukan boleh buat terus…kena la slow-slow.

Suri : Boleh ke cakap dekat Malaikat Izrail suruh tunggu kejap? Lepak la dulu…jangan ambil nyawa aku lagi..boleh??

Lia : Tutup aurat tu bagus tapi tak nak la hipokrit bila buat tak ikhlas…

Suri : Kalau begitu, awak sememangnya hipokrit kerana tak ikhlas beragama islam.

Lia : =.=” ok baiiiiii………………………………..

# Sekadar renungan kita bersama 







sumber dari FB sahabat





15 comments

18 October 2012 at 06:31

ada jugak baca ni kat FB.

18 October 2012 at 08:22

terbaikkkkkkkkkkkkkkk! :)

18 October 2012 at 08:37

klu blh d share ni sy share kt fb sy.. blh kongsi ngn kwn 2 lain.

18 October 2012 at 10:11

bagus si suri tu.. tapi x bgus sebab komen orang kat FB.. smua tgok, malu si Lia tu

18 October 2012 at 10:18

great!!!!!!!!!!

sy mohon share kt fb boleh???

18 October 2012 at 10:59

da penah bace n terbaik

18 October 2012 at 12:02

suka baca entry ni. elok org mcmtu diajar secukup2nye. inilah kelebihan org yg tau hukum agama.. :)

18 October 2012 at 15:37

nice entry.. boleh bg kesedaran sesama kita :)

18 October 2012 at 15:51

ahsanti :) moga perempuan semuanya mendapat hidayah dgn bkn hanye btudung tp tutup aurah lillahi taala :)

18 October 2012 at 18:41

semoga,,dia,,kita dan mereka sentiasa mendapat nur keimanan yang teguh daripadaNYA..

19 October 2012 at 00:44

jadikan itu sbg pedoman...

19 October 2012 at 22:33

Teringat kata-kata Ustaz Idrus pasal issue ni..... benda yg wajib memang sifatnya kadang-kadang terpaksa tapi keterpaksaan itu lama-lama akan menjadi ikhlas!

20 October 2012 at 01:02

akak pun ada baca jugak kat fb..

22 October 2012 at 16:22

tag

http://cikzaniff.blogspot.com/2012/10/contest-saya-sayang-kamoo-sahabat.html

:)

30 October 2012 at 10:31

peringatan tok diri sendiri ;)
thanks iman ;)

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Design by !Aini Zakaria |All right reserved for Village Gurl ©