Monday, 17 September 2012

Super IMAN vs Super NAFSU

Assalamualaikum

Suatu pagi yang hening ketika berkumandang azan subuh,

Iman : Bos, bangun! Dah masuk waktu subuh nh.

Syaitan @ Nafsu : Alah...baru azan bos. Tido la lagi.

Iman : Bangun bos! kalau bangun awal dan siap awl boleh solat jemaah sekali.

Syaitan @ Nafsu : Belum iqomat lagi. Nanti dah qomat baru bos bangun.

15 minit selepas waktu azan,

Iman : Bos, masjid dah iqomat. Jom bangun solat di masjid.

Syaitan @ Nafsu : Tak payah la pergi masjid. Solat kat rumah pun dah sah bos. Tidurla dulu waktu subuh 
                             panjang lagi.

Selepas 59 minit berlalu, dia terjaga dari tidurnya.

Iman: Bos, bangun dah lewat nh. Jom r solat!

Syaitan @ Nafsu : Alang-alang lewat bos, tidur jela terus. Nanti boleh qodho` solat.



Boleh dikatakan setiap pagi kita melalui situasi gini. Dimana kita perlu memilih antara menenangkan iman ataupun syaitan dan nafsu kita. Kalau iman yang kita pilih, maka kita bangun solat subuh dengan segera. Tapi jika kita memilih nafsu dan syaitan, maka kita akan tangguh dan tangguh menunaikan solat. Lebih malang lagi jika kita terus tido sehingga abis waktunya.


afwan buat Jejaka Beriman



" Dan jika syaitan datang menggodamu, maka berlindunglah dengan ALLAH (dengan membaca a`uzubillahi minassyaitanirrajim). Sungguh DIA Maha Mendengar dan Maha Mengetahui ".


❤ {:-)≈ ﷲ INSYA ALLAH ﷲ (<:-) ❤

:: ☑ Jom muhasabah :: ☑ Dakwah hati :: ☑ Tarbiyah diri ::

❤ {:-)≈ AKAN TERUSS*Muhasabah diri*PÉRBÄìKì DìRì* (<:-) ❤

~ ALLAH SWT MELIHAT ~ MALAIKAT MENCATAT ~

Mєɲƈƛʀɩ Ʀєɗӈƛ Ɩլլƛӈɩ



8 comments

17 September 2012 at 23:00

itula...mmg betul pun selalu je kite ada masalah camni kalu waktu subuh...da sedar..pasti lelap balik..sudahnye lewat solat...

18 September 2012 at 23:25

sungguh tu Iman kita selalu berbolal balik hati kan..syaitan sentiasa tak pernah jemu mengoda..

18 September 2012 at 23:46

@Ena's Palace hahaha iman pon kdg2 cm2.meme mata nk bngn nh tapi ketat sgt nk bukak

18 September 2012 at 23:46

@C'Jai toi 2 kak zai..iman setuju

19 September 2012 at 00:33

nak lawan nafsu tu yg kena betul2 tekad.... selagi boleh ,,ia akan terus menggoda......

19 September 2012 at 00:41

@Remy hazza pendek kata istiqomah la kan en remmy?

1 October 2012 at 09:12

syaitan tidak akan puas mengoda manusia....

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Design by !Aini Zakaria |All right reserved for Village Gurl ©